Legea 61 /1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice - Legea 61 din 1991 modificata in 31 Ianuarie 2011 - Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 77 din 31/ 01/ 2011 Imprimare
Familie si educatie - Drepturile si obligatiile omului
Scris de Administrator   
Luni, 18 Martie 2013
Vizualizări: 2145

Legea 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice

Legea 61 din 1991 modificata in 31 Ianuarie 2011, lege republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 77 din 31.01.2011

Legea privind tulburarea linistii publice, ordinii si incalcarea unor norme de convietuire sociala

Legea 61/1991 (r3) din 27/09/1991 republicata la 31/01/2011 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice.


Republicare in Monitorul Oficial din 7 februarie 2014:
Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii şi liniştii publice, republicarea 4 in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 96 din 07.02.2014 (M.Of. nr. 96/2014).


In vigoare de la 27.09.1991 (27 septembrie 1991)

Art. 1. - Pentru asigurarea climatului de ordine si liniste publica necesar desfasurarii normale a activitatii economice si social-culturale si promovarea unor relatii civilizate in viata cotidiana, cetatenii sunt obligati sa aiba un comportament civic, moral si responsabil, in spiritul legilor tarii si al normelor de convietuire sociala.

Art. 2. - (1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava, urmatoarele fapte:
1. portul, fara drept, in locurile si imprejurarile in care s-ar putea primejdui viata sau integritatea corporala a persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea si linistea publica, a cutitului, pumnalului, sisului, boxului, castetului ori a altor asemenea obiecte fabricate sau confectionate anume pentru taiere, impungere sau lovire, precum si folosirea in asemenea locuri sau imprejurari a armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a obiectelor confectionate pe baza de amestecuri pirotehnice ori a dispozitivelor pentru socuri electrice;
2. importul sau procurarea din tara, in vederea comercializarii, de arme cu aer comprimat sau cu gaze comprimate care imprima proiectilului o viteza mai mare de 220 m/s, cu exceptia celor destinate pentru a fi folosite la antrenamente si competitii de catre Federatia Romana de Tir, de cluburile si asociatiile sportive cu sectii de tir afiliate la aceasta federatie, care pot dobandi, detine si folosi arme din aceasta categorie, conform standardelor sportive internationale;
3. neasigurarea de catre responsabili sau patroni, prin personal propriu ori specializat, a ordinii publice in localuri publice, hoteluri, moteluri, campinguri, cluburi, pensiuni, discoteci si in alte locuri de distractie sau de agrement pe care le conduc, precum si refuzul acestora de a acorda sprijin organelor in drept pentru restabilirea in locurile respective a ordinii publice sau pentru luarea masurilor impotriva persoanelor care au incalcat legea;
4. impiedicarea, sub orice forma, a organului de urmarire penala sau de mentinere a ordinii publice de a-si indeplini obligatiile de serviciu privind legitimarea sau conducerea unei persoane la sediul politiei ori al altui organ de stat, de a lua masurile necesare pentru mentinerea ori restabilirea ordinii publice.
(2) Portul sau folosirea, fara drept, de obiecte din cele prevazute la alin. (1) pct. 2, in localul autoritatilor publice, institutiilor publice, institutiilor sau altor persoane juridice de interes public, la intruniri publice ori in localuri de alegeri, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani.

Art. 3. - Constituie contraventie savarsirea oricareia dintre urmatoarele fapte, daca nu sunt comise in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
1) savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze demnitatea si onoarea acestora sau a institutiilor publice;
2) constituirea unui grup format din trei sau mai multe persoane, in scopul de a savarsi actiuni ilicite, contrare ordinii si linistii publice si normelor de convietuire sociala, precum si actele de incurajare sau sprijinire, sub orice forma, a unor astfel de grupuri de persoane, care incita la dezordine sociala;
3) apelarea, in mod repetat, la mila publicului, de catre o persoana apta de munca, precum si determinarea unei persoane la savarsirea unor astfel de fapte;
4) aruncarea asupra unei persoane, constructii sau asupra unui mijloc de transport cu obiecte de orice fel, cu substante inflamante, iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, corosive sau care murdaresc, daca nu s-au produs vatamari ale integritatii corporale sau sanatatii, ori pagube materiale;
5) organizarea, ingaduirea sau participarea la jocuri de noroc - altele decat cele autorizate potrivit legii - de natura sa lezeze bunele moravuri;
6) atragerea de persoane, sub orice forma, savarsita in localuri, parcuri, pe strazi sau in alte locuri publice in vederea practicarii de raporturi sexuale cu acestea spre a obtine foloase materiale, precum si indemnul sau determinarea, in acelasi scop, a unei persoane la savarsirea unor astfel de fapte;
7) acceptarea sau tolerarea practicarii faptelor prevazute la pct. 6) in hoteluri, moteluri, campinguri, baruri, restaurante, cluburi, pensiuni, discoteci sau in anexele acestora de catre patronii sau administratorii ori conducatorii localurilor respective;
8) comercializarea armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau vanatoare in alte locuri decat in magazinele autorizate sa efectueze operatiuni cu arme de foc si munitii;
9) vanzarea armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a arbaletelor, arcurilor pentru tir, pescuit sau vanatoare persoanelor care nu au implinit varsta de 18 ani, persoanelor care au savarsit acte de violenta mentionate in cazierul judiciar, precum si persoanelor care sufera de boli neuropsihice mentionate in certificatul de sanatate eliberat de policlinica teritoriala;
10) netinerea evidentei de catre magazinele autorizate a cumparatorilor armelor prevazute la pct. 8) in registre speciale, vizate de organele de politie, in care vor fi mentionate datele de stare civila, domiciliul, seria si numarul actului de identitate ale cumparatorului, numarul cazierului judiciar, numarul certificatului de sanatate neuropsihica, cu denumirea policlinicii teritoriale, precum si caracteristicile armei vandute.
Daca cumparatorul este titular al unui permis de arma, este scutit de obligatia de a prezenta cazierul judiciar si certificatul de sanatate neuropsihica, iar daca cumparatorul este titular al unui permis de conducere, acesta este obligat sa prezinte numai cazierul judiciar;
11) alarmarea publicului, a organelor specializate pentru a interveni in caz de pericol ori a organelor de mentinere a ordinii publice, prin darea semnalelor de pericol sau, dupa caz, prin solicitarea interventiei la fata locului, fara motiv intemeiat;
12) intreruperea curentului electric sau stingerea, fara drept, a lampilor ce servesc la iluminatul public pe strazi, in parcuri, sali de spectacol sau in alte locuri publice;
13) patrunderea, cu incalcarea normelor legale de acces, in sediile autoritatilor publice centrale si locale, institutiilor publice, institutiilor de invatamant si spatiilor apartinand acestora, indiferent de destinatia lor, regiilor autonome, societatilor comerciale, partidelor sau altor formatiuni politice, organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale, ambasadelor si reprezentantelor altor state ori ale organizatiilor internationale de pe teritoriul Romaniei, precum si ocuparea fara drept a terenurilor apartinand ambasadelor si reprezentantelor sau a terenurilor situate in perimetrul acestora ori refuzul de a le parasi la cererea organelor de ordine;
14) scrierea sau desenarea, fara drept, pe peretii cladirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinta comuna aflate in locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora, precum si dezlipirea sau distrugerea, fara drept, a reclamelor, anunturilor si afiselor legal expuse in locuri anume destinate;
15) nerespectarea masurilor de ordine sau a regulilor stabilite pentru buna desfasurare a manifestarilor cultural-sportive;
16) deteriorarea, ridicarea sau mutarea, fara drept, a semnelor sau indicatoarelor de orientare turistica si rutiera ori a celor care semnaleaza existenta unui pericol pentru viata persoanelor;
17) lasarea in libertate ori fara supraveghere a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri;
18) refuzul consumatorului de a parasi un local public in care se consuma bauturi alcoolice, dupa ora de inchidere sau la cererea indreptatita a unui salariat al localului;
19) servirea consumatorilor cu bauturi alcoolice in localurile publice si in afara acestora, in zilele si la orele cand, potrivit dispozitiilor legale, acestea sunt inchise sau este interzisa desfacerea bauturilor alcoolice ori dupa ora de inchidere stabilita prin autorizatia de functionare;
20) servirea cu bauturi alcoolice in localuri publice si in afara acestora pe timpul desfasurarii adunarilor publice, grevelor, manifestarilor sportive sau altor asemenea intruniri publice, in imediata apropiere, precum si consumul de bauturi alcoolice in astfel de conditii de catre participanti;
21) desfacerea, comercializarea si consumul bauturilor alcoolice in locurile publice, la intrarea in curtile si in interioarele lor, cum sunt: spitale si alte unitati sanitare, centre de plasament al minorilor, unitati si institutii de invatamant si educatie, lacasuri de cult si institutii religioase aferente cultelor care interzic consumul bauturilor alcoolice in practicarea religiei respective, pe trotuarele sau aleile de acces ale acestora;
22) servirea cu bauturi alcoolice, in localurile publice, a consumatorilor aflati in vadita stare de ebrietate, precum si a minorilor;
23) consumul de bauturi alcoolice in urmatoarele locuri publice: drumuri publice, parcuri, stadioane si terenuri sportive, institutii culturale, sali de spectacole, institutii sau unitati economice, toate mijloacele de transport in comun, autogari, gari si aeroporturi, de stat si private, sau alte locuri prevazute de lege. In incinta acestor locuri publice se pot consuma bauturi alcoolice prin delimitarea unor spatii special amenajate pentru consumarea bauturilor alcoolice, prin hotararea conducerilor locurilor publice respective. Sunt exceptate localurile de alimentatie publica si turism, cum sunt: restaurante, baruri si discoteci. In locurile publice enumerate se interzice cu desavarsire consumul de bauturi alcoolice de catre persoanele care nu au implinit varsta de 18 ani;
24) provocarea ori participarea efectiva la scandal, in locuri sau localuri publice;
25) tulburarea, fara drept, a linistii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigate sau larma;
26) tulburarea linistii locatarilor intre orele 22,00-8,00 si 13,00-14,00 de catre orice persoana prin producerea de zgomote, larma sau prin folosirea oricarui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare in localurile sau in sediile persoanelor juridice, in locuintele persoanelor fizice sau in oricare alt loc din imobile cu destinatia de locuinte ori situat in imediata vecinatate a acestora;
27) organizarea de petreceri cu caracter privat si utilizarea de aparatura muzicala la intensitate de natura a tulbura linistea locuitorilor, in corturi, alte amenajari sau in spatiu neacoperit, situate in perimetrul apropiat imobilelor cu destinatia de locuinte sau cu caracter social, in mediul urban;
28) alungarea din locuinta comuna a sotului sau sotiei, a copiilor, precum si a oricarei alte persoane aflate in intretinere;
29) nerespectarea masurilor de ordine luate de organele competente in caz de calamitati naturale sau alte pericole publice;
30) nerespectarea masurii de suspendare, dispusa conform dispozitiilor art. 4 alin. (3) si (4);
31) refuzul unei persoane de a da relatii pentru stabilirea identitatii sale, de a se legitima cu actul de identitate sau de a se prezenta la sediul politiei, la cererea ori la invitatia justificata a organelor de urmarire penala sau de mentinere a ordinii publice, aflate in exercitarea atributiilor de serviciu;
32) indemnul sub orice forma al minorilor la savarsirea de contraventii;
33) neluarea de catre parinti sau de catre persoanele carora li s-a incredintat spre crestere si educare un minor in varsta de pana la 16 ani sau care au in ingrijire un alienat ori debil mintal a masurilor necesare pentru a-l impiedica de la fapte de vagabondaj, cersetorie sau prostitutie;
34) lasarea fara supraveghere a unui bolnav mintal periculos, de catre persoanele care au indatorirea de a-l ingriji sau de a-l pazi, precum si neanuntarea organelor sanitare sau ale politiei in caz de scapare de sub paza sau supraveghere.

Art. 4. - (1) Contraventiile prevazute la art. 3 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 100 lei la 500 lei, cele prevazute la pct. 3), 4), 11), 14), 17), 18), 22), 31), 33) si 34);
b) cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei, cele prevazute la pct. 1), 12), 16), 24), 25) si 28);
c) cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cele prevazute la pct. 2), pct. 5)-7), pct. 8)-10), pct. 13), 15), 19), 20), 26), 27), 29) si pct. 32);
d) cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei, fapta prevazuta la pct. 30);
e) cu amenda de la 100 lei la 500 lei, faptele prevazute la pct. 21) si 23).
(2) In cazurile in care faptele prevazute la pct. 1), 2), 4) si 24) ale art. 3 sunt savarsite in incinta unei institutii de invatamant, a unei institutii de sanatate ori destinate ocrotirii speciale a unor categorii de persoane defavorizate, sanctiunile aplicabile sunt amenzile de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(3) In cazul savarsirii contraventiilor prevazute la art. 3 pct. 7) si pct. 20) se dispune si masura suspendarii activitatii localului public pe o perioada cuprinsa intre 10 si 30 de zile.
(4) In cazul repetarii contraventiilor prevazute la art. 3 pct. 19), 21), 22) si 26) se dispune, de asemenea, masura suspendarii activitatii localului public pe o perioada cuprinsa intre 10 si 30 de zile.
(5) In cazul savarsirii contraventiei prevazute la art. 3 pct. 30) se dispune retragerea autorizatiei de functionare a localului public.
(6) Suspendarea activitatii localului public ori retragerea autorizatiei de functionare a acestuia se dispune de catre organul care a eliberat autorizatia, la propunerea organului constatator, caruia i se comunica in scris masura luata, in termen de 5 zile de la data sesizarii.
(7) In cazul contraventiilor prevazute la art. 3 pct. 32), 33) si 34), sesizarea se poate face si de catre organele de ocrotire sociala.
(8) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata si persoanei juridice.

Art. 5. - (1) Sunt supuse confiscarii lucrurile care au servit la savarsirea contraventiilor prevazute la art. 3 pct. 4) si 5), daca sunt ale contravenientului, precum si lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiilor, daca nu sunt restituite persoanei vatamate.
(2) In cazul contraventiei prevazute la art. 3 pct. 28) este necesara plangerea partii vatamate. Retragerea plangerii ori impacarea partilor inlatura raspunderea faptuitorului. Organele constatatoare sunt abilitate sa restabileasca situatia anterioara.

Art. 6. - (1) Contraventiile se constata de catre primar, imputernicitii acestuia, de catre ofiterii sau agentii de politie ori de catre ofiterii, maistrii militari si subofiterii din jandarmerie, precum si, pentru faptele constatate in zona specifica de competenta, de catre politistii de frontiera.
(2) In cazul contraventiilor pentru care legea prevede sanctiunea amenzii, agentul constatator, odata cu constatarea aplica si sanctiunea.

Art. 7. - Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor prin care s-a aplicat sanctiunea amenzii se poate face plangere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.

Art. 8. - (1) Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se solutioneaza de judecatorie.
(2) Hotararea judecatoreasca prin care judecatoria solutioneaza plangerea este definitiva si irevocabila.

Art. 9. - (1) In cazul in care contraventiile prevazute in prezenta lege sunt savarsite de un militar, procesul-verbal de constatare se trimite comandantului unitatii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica, daca procesul-verbal este intemeiat, sanctiuni potrivit Regulamentului disciplinei militare.
(2) In situatia in care contravenientul este incorporat pentru indeplinirea serviciului militar inainte de pronuntarea hotararii judecatoresti ori inainte de inceperea executarii sanctiunii inchisorii contraventionale, procesul-verbal sau, dupa caz, hotararea se trimite, de asemenea, comandantului unitatii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica o sanctiune potrivit Regulamentului disciplinei militare.

Art. 10. - Dispozitiile prezentei legi se intregesc cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia dispozitiilor privind plata a jumatate din minimul amenzii.

Art. 11. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi*) se abroga Decretul nr. 153 din 24 martie 1970 pentru stabilirea si sanctionarea unor contraventii privind regulile de convietuire sociala, ordinea si linistea publica, art. 6 din Decretul nr. 76 din 15 iulie 1975, precum si orice alte dispozitii contrare.
___________
*) Legea nr. 61/1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 27 septembrie 1991.
    

Sursa: http://www.avocatura.com/ll582-legea-privind-tulburarea-linistii-publice.html





Descarca fisierul (58 KB)
Pentru a salva pe calculatorul dumneavoastra fisierul, dati click dreapta pe link si apoi alegeti "Save Target As ..." sau "Save Link As ..."


Sursa: http://www.scribd.com/doc/56736654/Legea-61-Din-1991-Republic-at-A-in-2011

De ce este acest mod de exprimare ilicit? Pentru care motiv i se acorda o asemenea atentie?

Libertatea noastra se termina unde incepe libertatea celuilalt!

In primul rand trebuie sa avem in vedere faptul ca traim in societate, ca nu suntem singuri pe lume si ca este alegerea noastra libera sa convietuim intr-o anumita comunitate.

In consecinta, libertatea noastra se termina unde incepe libertatea celuilalt, asa ca trebuie sa incercam sa ne trasmitem mesajele ce privesc interesul public, indiferent cat de importante sunt, in moduri care nu deranjeaza pe cei din jur.


Sursa: http://eruptieanticoruptie.ro/wiki/perturbarea-linistii-publice

Legea 61 din 1991 in viguare din 27 septembrie 1991 in Monitorul Oficial
Publicare: M.Of. nr. 196/27 sep. 1991
Rectificare: M.Of. nr. 200/2 oct. 1991     
Republicare:
M.Of. nr. 9/24 ian. 1997
M.Of. nr. 387/18 aug. 2000
M.Of. nr. 77/31 ian. 2011     
M.Of. nr. 96/7 feb. 2014

Alte surse utile:
- http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act?ida=1333 - Camera Deputatilor

- http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_36127/Legea-nr-61-1991-sanctionarea-faptelor-de-incalcare-a-unor-norme-de-convietuire-sociala-a-ordinii-si-linistii-publice-republicata-la-7-februarie-2014.html

- http://legestart.ro/legea-nr-61r41991-pentru-sanctionarea-faptelor-de-incalcare-a-unor-norme-de-convietuire-sociala-a-ordinii-si-linistii-publice/

- http://lege5.ro/Gratuit/gm4tamjrha/legea-nr-61-1991-pentru-sanctionarea-faptelor-de-incalcare-a-unor-norme-de-convietuire-sociala-a-ordinii-si-linistii-publice

- http://lege5.ro/MonitorOficial/monge2dimjsgy/monitorul-oficial-partea-i-nr-96-07-02-2014

- http://www.lege-online.ro/lr-LEGE-61%20-1991-%28155343%29-%281%29.html

- http://www.MonitorulOficial.ro


Legea 61 /1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice

Nerespectarea orelor de liniste atrage amenzi, dar ce solutii ai cand vecinul isi face de cap?

18 martie 2013
de Székely Emőke

Petreceri, zile de nastere, scandaluri in familie - iata doar cateva dintre motivele pentru care locatarii de la bloc anunta politia pentru a se putea odihni. Viata la bloc poate fi un adevarat cosmar daca vecinii fac in mod repetat galagie, iar acest lucru ne-a fost povestit de mai multi cititori.

Muzica la maxim

Izabella locuieste in cartierul Ciucului, unde viata de noapte in fata blocului sau intr-un apartament este cat se poate de intensa. Femeia in varsta de 36 de ani ne-a povestit ca vecinii ei o tin intr-o petrecere continua, motiv pentru care a sesizat de mai multe ori autoritatile. Se pare insa ca petrecaretilor nici prin gand nu le trece sa se potoleasca, asadar zilele femeii si ale familiei ei sunt… nelinistite. "Suntem oameni, intelegem daca cineva doreste sa sarbatoreasca o zi de nastere, un botez, orice, insa a petrece in fiecare zi mi se pare exagerat. In acest bloc locuiesc si batrani bolnavi, si familii cu copii mici, care au nevoie de odihna. Am anuntat politia, seful de scara, dar degeaba. E adevarat, au fost amendati, dar acesti oameni nu iau in serios nici legea, nici amenda, si isi bat joc de noi" - povesteste revoltata femeia.

Scandal ca la usa cortului

Un alt motiv pentru care oamenii cer ajutorul politistilor este scandalul dintr-un apartament sau altul. Un barbat din Sfantu Gheorghe ne-a povestit ca un vecin ii face viata un calvar. "Locuiesc la etajul doi, iar vecinul de la 1 imi face zile fripte. Ba asculta muzica, ba se cearta cu membrii familiei. Nu este vorba de un caz sporadic, se intampla in fiecare saptamana, si in disperare de cauza am decis sa povestesc presei ce se intampla. Am alertat politia de mai multe ori, dar ori nu deschide usa, ori nu semneaza procesul verbal. Practic isi face de cap" - povesteste barbatul.

Amenzi de sute de lei

Orele de liniste sunt stabilite de lege, iar incalcarea lor se pedepseste conform acesteia. Seful Politiei Locale Sfantu Gheorghe, Hadnagy István, spune ca aceste intervale de timp sunt afisate in scara fiecarui bloc si trebuie (cel putin teoretic) respectate de toti locatarii. "Orele de liniste sunt intre 22 si 8, respectiv 13 si 14. In cazul in care cineva perturbeaza linistea in aceste intervale, risca o pedeapsa intre 500 si 1.500 de lei, insa cei care fac scandal sau galagie prea mare in afara acestor ore, pot fi de asemenea sanctionati cu sume intre 200 si 1.000 de lei" - spune Hadnagy, adaugand ca reclamatiile se pot face 24 de ore din 24 la numarul verde 0800800767 [Tel Verde pentru Sfantu-Gheorghe].

Cei care nu platesc, muncesc

Seful Politiei Locale a precizat faptul ca perturbarea linistii nu constituie infractiune, ci doar abatere, asadar oamenii legii intocmesc un proces verbal si aplica amenda. Intrebat ce se intampla in cazul in care persoanele amendate nu vor sa plateasca, Hadnagy a declarat: "Finantele sunt cele care colecteaza aceste amenzi. In cazul in care banii nu pot fi colectati din diferite motive, cum ar fi acela ca persoana respectiva nu are un loc de munca, aceasta va trebui sa presteze munca in folosul comunitatii, asadar nu scapa".

Apel la 112

Anul acesta in judetul Covasna au fost inregistrate peste 30 de apeluri la 112 in care cetatenii au reclamat tulburarea linistii si ordinii publice. Purtatoarea de cuvant a IPJ Covasna, Diana Lolu, spune ca in cele mai multe cazuri este vorba de petreceri sau certuri domestice. "Cetatenii pot anunta atat Politia Locala, cat si Inspectoratul Judetean de Politie daca au de reclamat un asemenea caz. Nu toti cunosc numarul verde al Politiei Locale, dar numarul unic de urgenta 112 este cunoscut de toata lumea, de aceea suntem si noi anuntati" - afirma purtatoarea de cuvant.

Oamenii legii spun ca orice modalitate ar alege, politistii trebuie anuntati daca vecinul isi face de cap. "Cateodata este de ajuns si o atentionare verbala pentru ca petrecaretii sau cei pusi pe cearta sa se potoleasca si sa ii lase pe ceilalti sa se odihneasca" - a conchis Hadnagy István.


Sursa: https://covasnamedia.ro/actualitate/nerespectarea-orelor-de-liniste-atrage-amenzi-dar-ce-solutii-ai-cand-vecinul-isi-face-de-cap

In ce situatii se sanctioneaza tulburarea linistii publice? Amenzile ajung pana la 1500 de lei!

Feb 11, 2014
de Alexandru Boiciuc

Multi dintre noi au avut sau au vecini care uneori ne tulbura linistea, insa cati stiu ca aceasta fapta este sanctionata prin lege?
Prevederile privind sanctionarea tulburarii linistii locuitorilor/locatarilor sunt incluse in Legea nr. 61/1991, care a fost republicata recent in Monitorul Oficial nr. 96/2014.
Amenzile pornesc de la 200 de lei si ajung pana la 1500 de lei.


Situatiile in care tulburarea linistii este sanctionata si amenzile aferente:

  • tulburarea (fara drept a) linistii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigate sau larma este sanctionata cu amenda de la 200 la 1000 de lei;
  • tulburarea linistii locatarilor intre orele 22:00-8:00 si 13:00-14:00 - de catre orice persoana - prin producerea de zgomote, larma sau prin folosirea oricarui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare in localurile sau in sediile persoanelor juridice, in locuintele persoanelor fizice sau in oricare alt loc din imobile cu destinatia de locuinte ori situat in imediata vecinatate a acestora este sanctionata cu amenda de la 500 la 1500 de lei;
  • organizarea de petreceri cu caracter privat si utilizarea de aparatura muzicala la intensitate de natura a tulbura linistea locuitorilor, in corturi, alte amenajari sau in spatiu neacoperit, situate in perimetrul apropiat imobilelor cu destinatia de locuinte sau cu caracter social, in mediul urban, este sanctionata tot cu amenda de la 500 la 1500 de lei.

Potrivit Legii nr. 61(r4)/1991, constatarea contraventiilor se face de catre primar, imputernicitii acestuia, de catre ofiterii/agentii de politie ori de catre ofiterii, maistrii militari si subofiterii din jandarmerie, dar si de catre politistii de frontiera - pentru faptele constatate in zona specifica de competenta. Agentul constatator aplica si sanctiunea amenzii.

Persoanele sanctionate cu amenda pot face plangere impotriva procesului verbal de constatare a contraventiilor. Acest lucru se poate face in cel mult 15 zile de la comunicarea procesului verbal, iar plangerea se solutioneaza de catre judecatorie.

Sursa: https://legestart.ro/in-ce-situatii-se-sanctioneaza-tulburarea-linistii-publice-amenzile-ajung-pana-la-1500-de-lei/

Stiti cum le veniti de hac vecinilor galagiosi? Sunati la politie!

Nervii multor focsaneni sunt intinsi la maxim de vecinii care nu tin cont de lege si nici nu au bun simt, dand muzica foarte tare, ei fiind intr-o continua petrecere, indiferent ca este zi sau noapte. Zilele trecute, o focsanenaca ne-a semnalat faptul ca de 15 ani, vecinii sai nu mai contenesc sa asculte muzica, indiferent ca este ora 2.00 ziua sau 2.00 noaptea. Ce pot face oamenii in astfel de situatii? Au o singura varianta, aceea de a sesiza politia. Vecinii galagiosi pot fi sanctionati cu amenda contraventionala cuprinsa intre 500 si 1.500 lei. Politistii ii sfatuiesc pe cetateni sa sune la 112 de cate ori este nevoie si tot de atatea ori, vecinii galagiosi vor fi amendati. In afara de aplicarea unei sanctiuni, alte parghii legale de linistire a petrecaretilor nu exista.

Tot mai multi focsaneni se plang de vecinii galagiosi, care din lipsa de ocupatie sunt intr-o petrecere continua. Indiferent ca este miezul zilei sau miezul noptii, unii dintre semenii nostri nu tin cont de nicio regula si se poarta ca si cum ar trai in padure, nu in mijlocul oamenilor.

Zilele trecute, o focsaneanca ne-a spus ca in zona in care locuieste ea, de 15 ani situatia este aceeasi. A incercat sa le explice vecinilor ca pe langa petreceri, oamenii mai au nevoie si de liniste, dar acestia nu au inteles. Apoi, in disperare de cauza, a cerut ajutorul politistilor, dar nici asa nu a mers. Femeia se intreaba, pe buna dreptate, ce este de facut intr-o astfel de situatie. "De mai bine de 15 ani, de cand ne-am mutat la domiciliul actual, avem parte de deranjarea linistii si ordinii publice in mod repetat prin muzica, respectiv manele, ascultate la un volum nesimtit de mare fie zi sau noapte, 14:00 ziua sau 02:00 noaptea. Am uitat sa precizez faptul ca vecinii nostri sunt de etnie roma si sunt asistati social. Ii vad mai mereu carand mancare de la cantina sociala cu taxiul. Cum e oare posibil ca niste asa-zise persoane asistate social, care s-ar presupune ca nu au un venit stabil sa isi poata permite sa «organizeze» niste asa tambalauri? Oare chiar asa am ajuns? Intai de toate, am incercat sa ne intelegem pe cale amiabila, dar acest lucru nu este posibil. Am primit de zeci de ori nemaipomenita replica «e curtea mea, e casa mea, fac ce vreau». Ei, si dupa asta, oare ce mai poti sa spui?! Prima idee care iti poate veni in cap este sa apelezi la un organ abilitat, respectiv politie. Sunand la politie, am fost informati ca exista un interval orar in care muzica este permisa .... bun... sa zicem ca inteleg ... desi sincer vorbind, nu mi se pare normal ... deoarece fiecare le stie pe ale lui, la el in domiciliu. Sunt unele persoane care poate lucreaza in ture de noapte si au nevoie sa se odihneasca in cursul zilei ... dar trecem peste ... si revenim la cele de mai sus. Asadar, fiind ora 22:00 si muzica inca urla la propriu afara, am decis sa sun la politie. Au trimis un echipaj la fata locului, le-au dat un avertisment sau ceva «subtire» si au terminat povestea, dar la nici macar 5 minute dupa plecarea echipajului muzica a inceput sa bubuie iar ... Ce e oare de facut intr-o asemenea situatie?", ne-a scris focsaneanca.

Politistii trebuie sa vina ori de cate ori sunt chemati

In afara de a aplica o sanctiune, politistii nu au ce sa faca. Totusi, amenda nu este mica, asa ca dupa sanctiuni repetate, petrecaretii s-ar putea potoli. Politistii focsaneni spun ca primul lucru pe care trebuie sa-l faca cetatenii, care sunt deranjati de vecini, este acela de a suna la 112, iar la fata locului va fi trimis un echipaj, care va face verificari cu privire la cele reclamate. Daca vecinul petrecaret nu raspunde la usa, lucru care este posibil, iar politistii nu pot intra cu forta in casa sa, nu inseamna ca nu pot fi dispuse si masuri. In astfel de cazuri, reclamatul va fi citat la politie si sanctionat ulterior, dupa ce oamenii legii discuta si cu martorii.

In cazul in care se suna la 112, iar echipajul care ajunge la fata locului constata ca cele reclamate se confirma, amenda este usturatoare. Potrivit Legii 61/1991 modificata, "se sanctioneaza cu amenda  de la 500 lei la 1.500 lei tulburarea linistii locatarilor intre orele 22,00-8,00 si 13,00-14,00 de catre orice persoana prin producerea de zgomote, larma sau prin folosirea oricarui aparat, obiect ori instrument muzical la intensitate mare in localurile sau in sediile persoanelor juridice, in locuintele persoanelor fizice sau in oricare alt loc din imobile cu destinatia de locuinte ori situat in imediata vecinatate a acestora".

Acest lucru nu inseamna ca in afara orelor mentionate anterior, respectiv 22.00-8.00 si 13.00-14.00, galagiosii pot face ce vor, pentru ca nu se va gasi ac de cojocul lor. Oamenii legii ne-au spus ca sanctiuni se pot aplica si in afara intervalelor orare mentionate daca se constata ca nivelul de zgomot este ridicat.

Varianta depunerii unei plangeri

Daca nu suna la 112, persoanele a caror liniste este tulburata de vecinii petrecareti pot merge la politie pentru a depune o plangere. In urma depunerii acesteia, oamenii legii se deplaseaza la fata locului, discuta si cu ceilalti locatari si asa afla daca un vecin respecta ori nu normele de convietuire sociala. In baza declaratiilor, oamenii legii aplica sanctiuni vecinilor care tin sa stie jumatate din oras ca la ei acasa este petrecere.

Oamenii legii spun ca nu pot face altceva decat sa aplice sanctiuni, ei neputand intocmi dosare penale in astfel de situatii. Politistii le recomanda cetatenilor sa sune la 112 ori de cate ori este nevoie, asigurandu-i ca de fiecare data un echipaj se va deplasa la fata locului pentru a clarifica situatia si pentru a lua masurile care se impun.


Sursa: http://www.monitorulvn.ro/articole/stiti-cum-le-veniti-de-hac-vecinilor-galagio-i-sunati-la-politie_2_166893.html

Aviz vecinilor galagiosi! Ce depaseste 35 de decibeli se incheie cu amenda

22.09.2017

Aviz amatorilor de petreceri in apartament! Cine nu respecta programul de liniste in bloc si-si deranjeaza vecinii ar putea fi mai usor tras la raspundere. Potrivit unui proiect de lege depus in Parlament, politistii vor fi dotati cu un aparat special care sa masoare nivelul de zgomot din casele celor care au facut reclamatia. Ce depaseste 35 de decibeli se incheie cu amenda.



Bogdan Lazarovici, consultant, inginer de sunet: "Sa ne gandim in felul urmator. Atunci cand vorbim normal fiecare voce produce in jur de 60, 63 de decibeli. In clipa cand vorbim mai tare sunt 66 iar atunci cand tipam am inregistrat si valori mai mari. Este ca si cand cineva vorbeste tare langa dumneavoastra incontinuu."

Cel care produce un astfel de zgomot ar trebui amendat. Proiectul de lege depus in Parlament spune ca intre orele 23 si 7 dimineata si peste zi, de la 14 si 16, nivelul de zgomot dintr-o locuinta nu trebuie sa depaseasca 30 de decibeli. In afara acestor intervale orare, valoarea poate creste la 35 de decibeli.

Reporter: "Am coborat si langa domnul care lucreaza, care incearca sa taie cu polizorul o bucata de gresie. Aici nivelul de zgomot este de 98 de decibeli. Iata, un nivel de zgomot extrem, extrem de mare."

Politistii sunt cei care ar urma sa faca masuratorile, cu ajutorul unui sonometru.

Matei Dobrovie, deputat USR: "Masurarea se face in interiorul locuintei celui care face plangerea, in locuinta reclamantului, in niciun caz nu te duci cu sonometrul la cel de deasupra sau cel care te deranjeaza si ii bati la usa. Pana cand ii bati la usa si asa... s-a terminat."

Initiatorii proiectului spun ca fiecare sectie de politie va trebui sa aiba un aparat de masurat decibelii.

Constantin Mandache, presedinte Sindicatul Agentilor de Politie: "Sa mai caram si aparatul de masurat decibeli pe langa multe altele care le avem, ca politistul este ca o moasa comunala, face de toate, adica un postas, sa ne mai dea si astea sa le mai avem cu noi."

In final, daca masuratorile demonstraza ca un locatar si-a deranjat vecinii, va fi amendat cu pana la 1.500 de lei.

Surse:
- https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/aviz-vecinilor-galagiosi-ce-depaseste-35-de-decibeli-se-incheie-cu-amenda-797929

- Aviz vecinilor galagiosi! Ce depaseste 35 de decibeli se incheie cu AMENDĂ! - 23 septembrie 2017: http://www.capital.ro/aviz-vecinilor-galagiosi-ce-depaseste-35-de-decibeli-se-incheie.html

Noi amenzi, de pana la 1500 de lei, pentru romanii care stau la bloc si fac galagie

pe 11 februarie 2018
de Dorin Cocis

Satul de galagia din bloc, un parlamentar e hotarat sa pune bete in bormasina vecinilor zgomotosi. Matei Dobrovie, deputat USR, vrea ca zgomotul resimtit intr-o incapere sa fie masurat. Iar cei care depasesc limita de 30 de decibeli sa fie amendati! Politistii vor fi cei care vor da sanctiuni, abia dupa ce vor primi sonometre, conform a1.ro.

Vecinii cu bormasina fac de mult timp parte din folclorul romanesc. Si nu de putine ori, dorinta lor de a-si infrumuseta apartamentul intra in conflict cu nevoia celorlati locatari de a se odihni.

Daca proiectul deputatului Matei Dobrovie va deveni lege, atunci vecinii zgomotosi ar putea fi amendati chiar si cu 1500 de lei. Potrivit parlamentarului, intre orele 23 si 7 dimineata si peste zi, de la 14 si 16, nivelul de zgomot dintr-o locuinta nu trebuie sa depaseasca 30 de decibeli. Iar in afara acestor intervale orare, valoarea poate creste la 35 de decibeli. Masuratorile ar urma sa fie facute de catre agentii politiei locale.

Proiectul depus in Parlament ar urma sa reglementeze si zgomotul produs de concertele din preajma institutiilor, de pilda. Intr-un spital de exemplu, n-ar trebui sa se depaseasca 45 de decibeli in timpul zilei si 35 pe timp de noapte.

Sursa: https://dej24.ro/noi-amenzi-de-pana-la-1500-de-lei-pentru-romanii-care-stau-la-bloc-si-fac-galagie/


O parere de avocat:
"Vecinul nu are voie sa dea muzica atat de tare incat sa-i scoata din casa pe oameni, indiferent de ora. In apartamente se locuieste 24 de ore din 24 si nu numai intre orele 13:00 - 14:00 sau 22:00 - 8:00.
Puteti chema politia la orice ora din zi si din noapte daca vecinul nu intelege de vorba buna.
Nu va incalzeste pe dumneavoastra cu nimic daca vecinul va primi amenda. Este suficient daca trece politia pe la el, discuta si-i aduce la cunostinta ca in bloc se locuieste, ca muzica poate fi ascultata la casti, ca pentru dans sunt sali special amenajate, ca petrecerea se face la restaurant s.a.m.d. Sigur ca la o noua sesizare si interventie a politiei, vecinul poate primi amenda."


De-acum, poti fi pedepsit mai usor pentru tulburarea linistii publice

in Justițiabil in Romania, 10 Mai 2016
Alexandru Boiciuc
Redactor-șef, avocatnet.ro

Cei care tulbura ordinea si linistea publica prin violente, amenintari sau atingeri grave ale demnitatii persoanelor risca pedeapsa cu inchisoarea sau amenda penala chiar daca fapta lor vizeaza un singur individ. Asa a stabilit Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), printr-o decizie publicata astazi in Monitorul Oficial, lamurind, practic, ca existenta acestei infractiuni nu este conditionata de savarsirea ei impotriva mai multor persoane.

Decizia ICCJ nr. 9 din 12 aprilie 2016, luata de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept in materie penala, a aparut astazi in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 356 si a devenit deja obligatorie pentru toate instantele.

Completul de judecatori a stabilit, prin intermediul documentului amintit, o interpretare obligatorie a infractiunii de tulburare a ordinii si linistii publice. Mai exact, se considera ca pedeapsa pentru tulburarea ordinii si linistii publice este aplicabila indiferent de numarul persoanelor impotriva carora este comisa aceasta infractiune.

"In aplicarea dispozitiilor art. 371 din Codul penal, in cazul infractiunii de tulburare a ordinii si linistii publice, pentru existenta infractiunii, violentele, amenintarile sau atingerile grave aduse demnitatii nu trebuie sa fie comise impotriva mai multor persoane, fiind suficient ca violentele, amenintarile ori atingerile grave aduse demnitatii, care tulbura ordinea si linistea publica, sa fie savarsite, in public, impotriva unei persoane", este explicat in decizia publicata in Monitor. Curtea a stabilit aceasta interpretare obligatorie pentru a lamuri ca existenta infractiunii nu este legata de numarul de persoane vizate.

"Aplicarea regulilor interpretarii literale sau gramaticale in cazul dispozitiilor art. 371 din Codul penal, referitoare la infractiunea de tulburare a ordinii si linistii publice, conduce la concluzia ca utilizarea pluralului cuvantului persoana (violente comise impotriva «persoanelor» sau amenintari ori atingeri grave aduse demnitatii «persoanelor») implica si singularul acestuia. In cazul dispozitiilor art. 371 din Codul penal, legiuitorul nu reglementeaza separat singularul si pluralul si nici nu utilizeaza o formula cantitativa de excludere.

Asadar, dispozitiile art. 371 din Codul penal sunt aplicabile atat faptei persoanei care, in public, prin violente comise impotriva persoanei ori prin amenintari sau atingeri grave aduse demnitatii persoanei, tulbura ordinea si linistea publica, cat si faptei persoanei care, in public, prin violente comise impotriva persoanelor ori prin amenintari sau atingeri grave aduse demnitatii persoanelor, tulbura ordinea si linistea publica", scrie in decizia ICCJ.

Potrivit articolului respectiv din Codul penal, tulburarea ordinii si linistii publice, prin violente, amenintari sau atingeri grave ale demnitatii persoanelor, se pedepseste cu inchisoare de la trei luni la doi ani sau cu amenda. "Fapta persoanei care, in public, prin violente comise impotriva persoanelor sau bunurilor ori prin amenintari sau atingeri grave aduse demnitatii persoanelor, tulbura ordinea si linistea publica se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda", prevede actul normativ.

Nota: ICCJ poate da o rezolvare de principiu a unei chestiuni de drept cu care este sesizata daca, in cursul judecatii, un complet de judecata al ICCJ, al curtii de apel sau al tribunalului, investit cu solutionarea cauzei in ultima instanta, constata ca de lamurirea chestiunii de drept depinde solutionarea pe fond a cauzei respective, iar asupra acesteia ICCJ nu a statuat si nici nu face obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare. Asa dispune in momentul de fata Codul de procedura penala, in care este subliniat ca decizia este obligatorie pentru toate instantele.

Ce alte infractiuni contra ordinii si linistii publice mai sunt pedepsite

Tulburarea ordinii si linistii publice se numara printre infractiunile contra ordinii si linistii publice prevazute in prezent de Codul penal. Concret, celelalte infractiuni sunt urmatoarele:

  • constituirea unui grup infractional organizat;
  • instigarea publica la savarsirea de infractiuni;
  • incitarea la ura sau discriminare impotriva unei categorii de persoane;
  • incercarea de a determina o persoana sa comita o infractiune ce se pedepseste cu detentie pe viata sau pedeapsa cu inchisoarea mai mare de zece ani;
  • portul sau folosirea fara drept, in public, de obiecte periculoase;
  • impiedicarea desfasurarii unei adunari publice autorizate;
  • producerea, detinerea in vederea expunerii sau distribuirii, achizitionarea, stocarea, expunerea, promovarea, distribuirea, precum si punerea la dispozitie, in orice mod, de materiale pornografice cu minori;
  • ultrajul contra bunelor moravuri.

O fapta se considera savarsita in public, potrivit Codului penal, atunci cand este comisa intr-un loc care, prin natura sau destinatie, este accesibil publicului mereu, indiferent ca sunt prezente sau nu persoane, precum si daca este comisa in orice alt loc accesibil publicului, atunci cand sunt de fata cel putin doua persoane.

Totodata, o fapta se considera savarsita in public atunci cand este comisa "intr-un loc neaccesibil publicului, insa cu intentia ca fapta sa fie auzita sau vazuta si daca acest rezultat s-a produs fata de doua sau mai multe persoane", conform actului normativ. De asemenea, fapte savarsite in public mai sunt considerate si cele comise intr-o adunare sau reuniune de mai multe persoane (exceptand reuniunile familiale).

Pe fondul schimbarilor legislative din ultima perioada, Avocatnet.ro a dezvoltat un serviciu special pentru tine și, in doar 5-10 minute, te poți informa zilnic asupra tuturor schimbarilor legislative care te afecteaza! Afla mai multe.

Citeste mai mult despre tulburarea linistii publice [AvocatNet.ro], infractiune [AvocatNet.ro], pedeapsa pentru tulburarea linistii publice [AvocatNet.ro]

Sursa: https://www.avocatnet.ro/articol_43057/Incepand-de-ast%C4%83zi-po%C5%A3i-fi-pedepsit-mai-u%C5%9For-pentru-tulburarea-lini%C5%9Ftii-publice.html



Informatii utile:
- POLUAREA SONORA, POLUAREA FONICA declanseaza afectiunile: reducerea atentiei, a capacitatii de munca, ameteala, dureri, nervozitate, tahicardie, tulburari ale somnului, distruge globulele rosii din sange, etc.- Afla ca ai dreptul la un mediu sanatos.

- Poti fi pedepsit mai usor pentru tulburarea linistii publice - Incepand de astazi 10 Mai 2016 - AvocatNet.ro

- Drepturile si obligatiile omului