Fertilizarea in Vitro, ATAC IMPOTRIVA VIETII SI FAMILIEI - Despre viata si FERTILIZAREA IN VITRO (FIV) sau ALTA FATA NEVAZUTA A AVORTULUI - REPRODUCEREA ASISTATA sau Fertilizarea In Vitro (FIV), in eprubeta (copil de eprubeta) si PRUNCUCIDEREA ASISTATA... Imprimare
Familie si educatie - Familie
Scris de Administrator   
Sâmbătă, 28 Martie 2015
Vizualizări: 3979

Fertilizarea in vitro, atac impotriva vietii si familiei

Irina Nastasiu

Fertilizarea in vitro, atac impotriva vietii si familieiIn cadrul dezbaterilor asupra avortului, un loc important il ocupa ferilizarea in vitro, tehnica ce afectecteaza grav familia traditionala, aducand deopotriva atingere demnitatii umane.
Sub pretextul stimularii cresterii natalitatii, statul roman subventioneaza, de cativa ani, tratamentele de fertilitate, permitand tot mai multor cupluri (sau femei singure) sa apeleze la aceasta metoda.
Consecintele? Doar 7,5% din embrionii creati in eprubeta ajung vii la nastere. Restul embrionilor sunt ucisi, in cadrul unor experimente asemanatoare lagarelor de exterminare in masa...


Daca in Romania se realizeaza cam 5000 de fertilizari in vitro in fiecare an, numarul copiilor care se nasc vii pe aceasta cale este, insa, cu mult mai mic. Astfel, din 7-8 ovule fertilizate in vitro, 3-4 embrioni sunt implantati in uterul femeii. Din acestia, doi sau trei sunt apoi avortati prin reductie embrionara, pentru ca macar unul sa aiba sanse de a se naste. Embrionii in exces sunt de obicei distrusi, criogenati sau folositi in diferite experimente medicale. Daca ne dorim cu adevarat cresterea natalitatii, de ce nu incurajam nasterea copiilor pe cale naturala (costurile fiind infinit mai mici), restrictionand prin lege avortul si interzicand practicile care duc la uciderea a mii de embrioni, deci a atator fiinte nevinovate?

Fertilizarea in vitro si experimentele pe embrion violeaza drepturile individului la protectie, caci viata, asa cum stim, incepe inca din momentul conceperii. Aceasta afirmatie este respinsa, desigur, de embriologia moderna care considera embrionul nimic mai mult decat "o aglomerare de celule". Insa, indiferent de modul in care a fost conceput embrionul, a pune capat intentionat unei sarcini in orice moment al ei implica un act ilicit de avort, intrucat el distruge o persoana umana in curs de dezvoltare.

Care ar trebui sa fie atitudinea noastra fata de aceste experimente? Ce consecinte are joaca "de-a Dumnezeu"? Avem, oare, dreptul de a crea viata in laborator si de a decide apoi care fiinta trebuie sa traiasca si care nu?

"Va indemnam sa nu recurgeti la aceste tehnologii care nu sunt o solutie viabila si morala la situatiile de infertilitate, nici din punct de vedere medical, nici din punct de vedere social si economic. Lipsa involuntara de prunci, ca orice suferinta majora, este, in primul rand, o problema spirituala. Prin ea, Dumnezeu are de comunicat ceva sotilor in cauza si avem nenumarate exemple de situatii rezolvate fericit prin intoarcerea catre Dumnezeu si prin mijlocirea Maicii Domnului si a multor sfinti, din trecut sau contemporani."  (IPS Laurentiu Streza)

Intr-o scrisoare deschisa adresata Ministerului Sanatatii, in mai 2011, organizatiile pro-vita din Romania aratau ca fertilizare in vitro este "o tehnologie periculoasa si experimentala, cu riscuri mari si eficienta minima, ale carei costuri impiedica dezvoltarea si aplicarea unor solutii preventive, ieftine, la care sa poata apela cuplurile in dificultate, si este totodata o preconditie pentru experimentele pe embrion.
Prin aceste tratamente FIV vor fi omorati un numar foarte mare de embrioni, ceea ce inseamna moartea multor fiinte umane aflate in stadiul incipient al existentei lor."


Video: Viata incepe in momentul conceptiei: MIRACOLUL VIETII - MIRACOLUL CREATIEI UMANE - De unde vin copiii - video 14 minute (si alte inregistrari video despre viata intrauterina a copilului nenascut, a noului om care este o fiinta umana nerepetabila [conform codul genetic - genomul uman, ADN-ului, etc.], deoarece viata incepe din momentul conceptiei cum ne confirma si doctorii geneticieni etici [prin bioetica], deci medicina adevarata [care inca mai respecta Juramantul lui Hipocrate care se spune de toti studentii la medicina dupa terminarea celor 6 ani de medicina reprezentand licenta in medicina, "Jur sa apar viata inca de la inceputurile ei (...)" - Hipocrate este numit Parintele Medicinei] care studiaza viata din copilului mai ales din momentul conceptiei pana la nastere in viata intrauterita a copilului nenascut).



In aceeasi scrisoare, reprezentantii asociatiilor pro-vita enumera doar cateva din riscurile acestei proceduri (fertilizarea in vitro - FIV, reproducerea asistata) asupra femeilor: infectii dupa recoltarea de ovule, dezvoltarea de ovare chistice, cicatrici ale ovarelor, cancer ovarian s.a.
In cazul in care femeile raman insarcinate, exista urmatoarele riscuri: avort spontan, sarcina ectopica, pierdere a sarcinii, menopauza instalata devreme.

Sunt amintite si riscurile de sanatate asupra copiilor: boli respiratorii si inflamatorii, tulburari neurologice, intarzieri in dezvoltare, diferite malformatii s.a.
"Cum va fi afectata starea emotionala si fizica a familiilor implicate in acest proiect-pilot? Se stie ca multe cupluri prefera sa-si innabuse durerea, in urma esecului acestor tehnologii si sa sufere in tacere. Ministerul Sanatatii ar trebui sa puna la dispozitia acestor cupluri si programe de consiliere psihologica, care sa se ocupe mai ales de cazurile de esec. Cum este pregatit Ministerul Sanatatii pentru cazuri de acest fel? Ce se va intampla cu cuplurile dupa ce acest proiect-pilot va lua sfarsit? Vor fi ele urmarite, vor fi sprijinite, in caz ca vor avea problem de ordin medical sau psihologic?", se mai arata in scrisoarea deschisa. (http://provitabucuresti.ro/docs/lobby/min.san.FIVmai2011.pdf sau la Scrisoare catre Ministrului Sanatatii privind Programul de fertilizare in vitro (FIV) si embriotransfer (reproducerea asistata) - Federatia Organizatiilor Pro Vita (Pentru Viata - Pro Life) din Romania - mai 2011)

Iadul copiilor

Cat despre conditiile in care se desfasoara procesul nasterii si ingrijirii copiilor acestor cupluri, iata ce declara intr-un interviu parintele profesor Andrei Lorgus, decanul Facultatii de Psihologie a Universitatii Ortodoxe Ruse "Sfantul Ioan Teologul" (Federatia Rusa):
"Am fost prezent odata intr-o sectie de ingrijire a nou-nascutilor prematuri. Am botezat acolo patru copii ai unor cupluri care au facut FIV. Copii cu greutatea de patru sute de grame! Iar cei care cantaresc 800 de grame sunt considerati mari. Parinti nu sunt in jurul lor. Desigur, ei pot veni, dar e inutil sa stea acolo.

Aceasta este o adevarata sectie de fabrica. Tuburi, fire, ceva zumzaie, bazaie, copiii stau in cuve transparente acoperite cu scutece, stau acolo, ca intr-un fel de vizuini, conectate la aparate. Si impresia mea emotionala, cand i-am vazut asa, a fost: iata iadul. Este un iad al copiilor. Noi l-am creat. Iar oamenii, medicii si asistentele care lucreaza acolo, sunt adevaratii zeloti ai acestuia(...)

Copiii memoreaza totul, chiar si la aceasta varsta, chiar daca la nivel inconstient, la nivelul memoriei corporal-fiziologice. Si aceasta perioada a vietii nu trece fara a lasa urme: ea se manifesta mai tarziu, uneori prin severe boli somatice si psihice. Cuplurile care fac asta copiilor lor isi asuma responsabilitatea pentru sufletele lor. Eu nu pot, ca preot si psiholog, sa le interzic sa o faca, dar nici nu-i sfatui in acest sens."

In Pastorala de Bunavestire din 2012, Mitropolitul Ardealului, IPS Laurentiu Streza, critica dur procedura fertilizarii in vitro, prevestind sfarsitul neamului romanesc.

"Refuzul de a avea copii sau, tot mai frecvent, limitarea la un singur copil – prin tot felul de mijloace si prin prunc-ucidere – se face deja simtit in declinul numeric al populatiei si in imbatranirea ei tot mai accentuata. Pentru prima data in istorie, poporul roman isi poate intrezari sfarsitul. Specialistii considera ca, daca situatia actuala se mentine, redresarea demografica nu va mai fi posibila.
Pe de alta parte, in societatea noastra atat de ostila procreatiei, exista persoane care doresc copii cu orice pret. Desigur, infertilitatea este una dintre cele mai mari suferinte posibile. Cu toate acestea, «Programul national de sanatate pentru fertilizare in vitro si transfer de embrioni» precum si «Legea privind reproducerea umana asistata medical cu donator tert», adoptate recent, nu fac decat sa agraveze situatia familiilor fara copii, ca si a intregului popor.
Fertilizarea in eprubeta sau in vitro, cum se numeste, este o tehnologie experimentala periculoasa, cu costuri morale si materiale mari si eficienta minima. In primul rand, ea presupune omorarea unui numar mare de "prunci" in stadiul embrionar, alta forma a aceluasi pacat al avortului. In al doilea rand, sunt mari riscurile medicale si asupra femeilor care se supun acestor practice. Exista riscuri de sanatate si asupra copiilor care se vor naste, precum boli sau diferite malformatii. In realitate, aceasta tehnologie este o loterie, caci nimeni nu stie cate nasteri vor rezulta".

In aceeasi Pastorala, IPS Laurentiu se adreseaza direct enoriasilor, amintind de tratamentele costisitoare pe care le implica fertilizarea in vitro, dar si de solutia adoptiilor sau de implicarea sotilor fara copii in programe de asistenta maternala:
"Iubiti credinciosi, cateva sute de fertilizari in vitro au fost efectuate deja anul trecut la noi in tara, finantate din bani publici, pentru ca sunt deosebit de scumpe.
In acelasi timp, tratamentele altor suferinte la copii, mai putin costisitoare, mult mai eficiente medical si fara implicatii spirituale comparabile,  nu au parte de finantare. Va indemnam sa nu recurgeti la aceste tehnologii care nu sunt o solutie viabila si morala la situatiile de infertilitate, nici din punct de vedere medical, nici din punct de vedere social si economic.

Lipsa involuntara de prunci, ca orice suferinta majora, este, in primul rand, o problema spirituala.
Prin ea, Dumnezeu are de comunicat ceva sotilor in cauza si avem nenumarate exemple de situatii rezolvate fericit prin intoarcerea catre Dumnezeu si prin mijlocirea Maicii Domnului si a multor sfinti, din trecut sau contemporani. Nu mai putin, adoptia copiilor orfani sau abandonati, sau implicarea sotilor fara copii in programe de asistenta maternala, pot fi alternative binecuvantate de Dumnezeu".

Fertilizarea in vitro, un pas premergator relatiilor incestuoase

Pe de alta parte, dincolo de comiterea unor crime in lant, fertilizarea in vitro deschide larg usile incestului.

Un caz care a zguduit lumea intreaga s-a petrecut luna trecuta, in S.U.A., fiind relatat de jurnalista Emily Yoffe, coordonatoarea unei rubrici de dialoguri cu cititorii la revista "Slate".  Intr-o scrisoare sosita pe adresa redactiei, un barbat relata drama pe care o traieste in prezent, alaturi de sotia lui. Trebuie amintit faptul ca cei doi soti – care provin din mame lesbiene – sunt casatoriti de ani buni si au impreuna trei copii. Iata relatarea sotului:

"Cand a implinit 18 ani, sotia mea a vrut sa afle identitatea donatorului de sperma – a barbatului care ii este tata biologic. Banca de sperma la care a apelat mama ei permite acest lucru in momentul in care copilul implineste 18 ani si daca ambele parti implicate sunt de acord. Eu nu am fost niciodata interesat de acest lucru, dar sotia mea spunea ca nu este corect fata de copiii nostri, care ar trebui sa aiba toate informatiile despre familiile din care provin. Cum se apropia aniversarea noastra, m-am decis sa-i fac acest cadou sotiei mele si sa vad daca tatal meu biologic vrea sa ma cunoasca.

Mai intai am aflat ca parintii nostri au apelat la aceeasi banca de sperma, iar apoi ca donatorul a fost in ambele cazuri acelasi barbat...

Acum sunt intr-o situatie dificila... Pe de o parte, imi iubesc sotia mai mult decat pot spune in cuvinte, si, logic, raul a fost facut - deja avem copii. Mi-am facut vasectomie, asa ca nu vom mai avea copii. Dar nu ma pot abtine sa nu gandesc "aceasta este sora mea", ori de cate ori ma uit la sotia mea acum.

Inca nu i-am spus nimic si nici nu stiu daca ar trebui sa-i spun. Ce sa fac de acum incolo? Am vrut sa ard toate documentele de la banca de sperma, dar asta nu ma ajuta sa schimb lucrurile. Te rog, ajuta-ma sa-mi dau seama ce sa fac de acum incolo".


Situatiile de acest fel, expresii ale pacatelor impotriva firii, ne fac sa ne intrebam: cum va arata societatea omeneasca in urmatorii ani, in conditiile in care reproducerea umana asistata a devenit o practica sustinuta si incurajata de majoritatea statelor lumii?
Cum isi poate cladi omul contemporan fericirea, pe jerfele a mii de embrioni (deci fiinte umane) considerati "neviabili" si exterminati fara mila?
In ce situatie ne aflam noi, popor ortodox, daca sustinem prin lege, dar si printr-un efort financiar urias, aceste adevarate "cimitire" ale copiilor, adaugand alte crime sirului de milioane de avorturi comise in Romania postdecembrista?
In sfarsit, ce se poate alege dintr-un neam atunci cand relatiile incestuoase devin un fapt comun?

Incheiem aici, amintind care este pozitia Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) cu privire la avort, in conformitate cu invatatura privind aparitia vietii in general si a vietii umane, in special:

"Daca viata si, mai ales, viata omeneasca nu este produsul hazardului, nici perpetuarea vietii umane nu este efectul intamplarii si nici exclusiv produsul eforturilor omenesti. Viata omului este de la Dumnezeu si se perpetueaza prin intermediul fiintelor omenesti, potrivit celor randuite de Dumnezeu.
Omul se bucura de viata si de puterea vietii; are dreptul la viata, dar si responsabilitatea de a respecta aceasta viata, de a o apara in orice imprejurare, stiind ca, in existenta istorica in trup omul isi pregateste participarea la Imparatia lui Dumnezeu.

Revelatia (consemnata in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie) ne ofera suficiente dovezi ca ceea ce s-a zamislit in femeie este fiinta omeneasca (nu simplu "produs de conceptie"), care nu exclude grija lui Dumnezeu si care trebuie sa se bucure de respectul datorat demnitatii umane. Cum Biserica are o grija deosebita fata de fiintele umane neputincioase si fara aparare, nu poate sa nu se ingrijoreze cu privire la cele mai neputincioase fiinte omenesti, embrionii umani si pruncii nenascuti." (mai multe detalii despre pozitia Bisericii Ortodoxe Romane [BOR] cu privire la avort: http://www.avort.ro/pozitia-BOR-avort.php)

Sursa: http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/documentar/fertilizarea-vitro-atac-impotriva-vietii-familiei


Reproducerea asistata. Fertilizarea in vitro

Infertilitatea a constituit mereu o provocare pentru oamenii de stiinta, care au incercat sa gaseasca unele metode pentru a veni in ajutorul pacientului, pentru a-i oferi ceea ce el nu-si poate implini in mod natural; ei insa au neglijat aspectul moral al acestor metode si, inevitabil, s-a ajuns la o manipulare a celulelor sexuale si a embrionilor, lucru care ridica grave probleme etice [1, vezi si Anexa la prezentul document].

Cuprins:

Tehnici de reproducere asistata
Fertilizarea in vitro
Etapele fertilizarii in vitro
Aspectele genetice ale FIV. Diagnosticul de preimplantare
Rezultate
Concluzii
Aspecte morale ale FIV. Un raspuns etico-spiritual la problema infertilitatii
Alte aspecte ale fertilizarii in vitro
FIV si experimentele pe embrioni. Inginerie genetica
Anexa: Ortodoxia si tehnologiile reproductive moderne

Tehnici de reproducere asistata

  • fertilizarea in vitro (FIV), descrisa mai jos;
  • inseminarea de sperma; este o metoda rar folosita astazi, cu sanse de succes in doar 5% din cazuri;
  • transferul intrafalopian de gamti: transfer de spermatozoizi in trompa uterina, "ocolind" obstacolul pe care il reprezinta trompa infundata;
  • tehnici de micromanipulare a gametilor: spermatozoizii sunt injectati in ovule prin diferite metode. Aceste metode sunt folosite in infertilitatea masculina, menite sa imbunatateasca capacitatea spermatozoizilor de a fertiliza [2].

Fertilizarea in vitro

FIV este indicata de specialisti in cazurile de infertilitate date de:

  • Boala tubara (absenta trompelor uterine sau infundarea acestora) [3];
  • Endometrioza (boala a organelor genitale feminine, cauza a 20-40% din cazurile de infertilitate) [4];
  • Infertilitatea de cauza masculina (alterarea calitatii/cantitatii spermatozoizilor) [5];
  • Cauze imunologice: prezenta anticorpilor antispermatici in tractul reproductiv feminin sau la suprafata spermei altereaza motilitatea spermatozoizilor sau interactiunea dintre ou si spermatozoid [6];
  • Alte cauze (neexplicate): 10-15 % din cazuri [7].

La ora actuala, FIV este folosita si in alte conditii, precum: cazuri de donari de oocite (ovuli); la unele paciente cu ovare micropolichistice la care inductia ovulatiei este asociata cu un risc crescut de hiperstimulare ovariana [8].

Etapele fertilizarii in vitro

A. Selectarea pacientilor cu infertilitate

B. Inducerea cresterii foliculare
- stimularea prin mijloace medicale (hormonale) a cresterii mai multor foliculi din ovar (fiecare folicul continand cate un ovul) pentru a avea mai multe ovule maturizate, apte pentru fecundarea in vitro.

C. Colectarea de ovule se face cu un ac special cu ghidaj al sondei transvaginale, atasat la o pompa automatsuctiune care mentine o presiune de 100-120 mm HG. Complicatiile aspirarii oocitelor transvaginal sunt: infectii, sangerare, formarea unui abces uterin (colectie purulenta); perforarea intestinului sau a vezicii urinare, ruptura unui chist endometrial (uterin) si perforarea apendicelui [9].

D. Cultura de embrioni

Comentariu: Limbajul cu totul inadecvat, umilitor si nedemn pentru nasterea unei fiinte umane precum "cultura de embrioni" ne duce cu gandul la o "cultura de plante" sau la o "cultura de microbi", dar nicidecum la nasterea unui om creat dupa "chipul si asemanarea lui Dumnezeu".

a) Mediul de cultura si mediul inconjurator (laborator)

Dupa studii indelungate ale metabolismului embrionilor, s-au dezvoltat mediile de cultura care imita conditiile din trompa uterina unde, in mod normal, are loc fecundarea. Embrionii se cresc apoi intr-o atmosfera cu 5% bioxid de carbon si in prezenta unei presiuni reduse de oxigen, in conditii ridicate de umiditate.

b) Colectarea si maturarea oocitelor

  • dupa aspirarea lichidului folicular, aspiratul este pus in vase Petri si examinat la stereomicroscop pentru evidentierea oocitelor;
  • se spala sangele din jurul oocitelor;
  • oocitul gasit se va curata, se va aspira in pipeta Pasteur si se va transfera intr-o placa unde, din nou, este spalat rapid pentru a fi trecut intr-un mediu de inseminare; se acopera placuta si se introduce in incubator;
  • toate aceste manevre trebuie sa dureze maxim un minut;
  • sperma, rezultata prin masturbare, se prepara prin eliminarea supernatantului (lichidul ramas la suprafata) dupa centrifugare, se adauga si alte substante etc.
  • la 4-6 ore de la colectarea de ovule, se face inseminarea (punerea in contact a ovulelor cu spermatozoizii) prin adaugarea spermei rezultate; placuta se repune in incubator;
  • controlul fertilizarii se face la 16-18 ore dupa inseminare: astfel, se controleaza la microscop daca oul prezinta cei doi pronuclei (care formeaza un embrion);
  • embriotransferul se efectueaza la 44-48 de ore de la inseminarea oocitelor;
  • se aleg cei mai buni embrioni si, cu acordul pacientei, se implanteaza 3-4 embrioni in uter, acestia fiind in stadiul de 4-6 celule (blastocist) [10];
  • pacienta va astepta doua saptamani, dupa care, daca nu apare menstra, va face determinarea de hormon Hcg (hormon ce apare in urina daca femeia este insarcinata). Daca testul de sarcina este pozitiv, va urma evolutia unei sarcini [11].

Comentarii:

  • prin "alegerea celor mai buni embrioni" se intelege o selectie a embrionilor, cei sanatosi fiind implantati in uter (cei in exces congelati), iar cei bolnavi fiind distrusi;
  • in unele cazuri, se face diagnosticul de preimplantare: la cuplurile care au tare genetice in familie si recurg la FIV pentru a fi selectati doar embrionii sanatosi din punct de vedere genetic.

c) Prepararea si inseminarea spermei

  • sperma este obtinuta prin masturbare intr-un recipient steril;
  • se face spermograma (o analiza amanuntita a spermatozoizilor, care ne arata calitatea si cantitatea);
  • se urmareste obtinerea unui specimen cu un numar cat mai mare de spermatozoizi cu motilitate buna, lipsit de contaminare microbiana;
  • inseminarea se efectueaza la o concentratie de 50.000-200.000 spermatozoizi/ml [12];
  • sperma obtinuta poate fi de la partener/sot sau poate fi "donata" de o alta persoana.

Comentarii:

  • masturbarea (malahia sau onania) este considerata pacat de Biserica (1 Corinteni 6, 9-10);
  • in cadrul metodei de fertilizare artificiala, acest lucru este descris intr-un mod foarte elocvent de catre Prof. Dr. Tristram Engelhardt: "intimitatea stimularii sotului de catre sotie si a sotiei de catre sot, primirea de catre sotie a spermei sotului si hranirea de catre sotie a copilului lor in pantecele ei caracterizeaza unirea intr-un singur trup a sotului si sotiei: in afara acestei uniri, ne indepartam de tinta. Nimeni in afara de sotie nu-l poate stimula pe sot fara a implica o anumita forma de adulter. Nimeni in afara de sot nu poate penetra sotia pentru a introduce sperma in sotie si indeosebi sperma altcuiva decat a sotului fara a comite o forma de adulter (...)" [13];
  • "In privinta donarii de sperma si a existentei unei banci de sperma, se insinueaza si tendinta eugenica pentru achizitionarea de "sperma selectionata" [14].

d) Fertilizarea

  • fuzionarea spermatozoidului cu oul reprezinta punctul culminant al unor multitudini de procese; aceste procese (etape) sunt descrise in cap. I al cartii. Fecundatia si implantarea oului in uter;
  • oul este examinat apoi pentru evidentierea prezentei a celor doi pronuclei (daca a avut sau nu loc fecundarea) [15].

e) Evaluarea calitatii embrionului

  • dupa 48 de ore de stat in incubator, oocitele fecundate ajung la stadiul de 4 celule;
  • se face apoi evaluarea embrionilor pentru transfer si pentru crioprezervare, tehnica efectuata sub microscop;
  • evaluarea se face dupa diferite criterii: rata de clivaj, numarul de blastomeri per embrioni, marimea blastomerelor si gradul de fragmentare si granulatie [16].

Comentariu: Aceasta evaluare a embrionilor, efectuata la microscop, este oarecum "orientativa", adica nu pot fi puse in evidenta cu exactitate unele boli ale embrionilor si nicidecum cele genetice. Exista, astfel, un risc de a distruge embrionii sanatosi si de a-i implanta pe cei bolnavi. In unele cazuri se efectueaza si analiza genetica a embrionilor (diagnosticul genetic de preimplantare).

Aspectele genetice ale FIV. Diagnosticul de preimplantare

Studiul cariotipului oocitelor nefertilizate a dus la concluzia ca frecventa oocitelor cu anomalii cromozomiale variaza intre 24 si 35%. Cele mai comune erori sunt: anomaliile cromozomiale de numar si anomaliile cromozomiale de structura; aceste studii s-au efectuat toate pe oocite care nu au fertilizat si nu s-au inseminat [17].

Studiul genetic al embrionilor se efectueaza pe embrionii rezultati prin FIV, inainte de a fi implantati in uter. Acest studiu se realizeaza prin diagnosticul genetic de preimplantare.

Ce este diagnosticul genetic de preimplantare?

Diagnosticul de preimplantare urmareste detectarea unor posibile boli genetice si "eliminarea" embrionilor bolnavi si este folosit de cuplurile cu risc crescut de transmitere a unui defect genetic, care doresc sa se asigure de nasterea unui copil sanatos [18]. Nu este vorba doar de cuplurile infertile, ci si de cele care pot procrea in mod natural, dar care au in antecedente boli genetice sau cand mama are peste 35 de ani.

Diagnosticul genetic al preimplantarii se poate efectua in diverse stadii de dezvoltare inaintea implantarii sale in uter si implica analiza unei singure celule recoltate prin biopsia unui embrion obtinut in vitro [19].

Metodele de diagnostic folosite in diferite stadii de dezvoltare sunt:

  • Analiza genetica a gametilor se refera la studiul cariotipului oocitelor nefertilizate (a ovulelor mature pregatite pentru fecundare). Aceasta metoda, insa, nu da relatii despre defectele paternale (ale tatalui), motiv pentru care se recurge frecvent la biopsia embrionului in stadiu de blastomer [20].
  • Biopsia de blastomere este metoda cea mai frecvent utilizata. Se realizeaza asupra embrionului in stadiul de 6-10 celule (cel mai frecvent la 8 celule) [21].
  • Biopsia de blastocist: in acest stadiu (mai tardiv), se pot extrage 10-30 celule extraembrionice (celule trophoectodermice), dar genetic identice, din tesutul care inconjoara embrionul. In mod curent, aceasta metoda nu se aplica in practica fiindca putini embrioni fecundati "in vitro" ajung la stadiul de blastocist si numai un numar mic dintre ei reusesc sa se implanteze in uter [22].

Comentarii:

  • Distrugerea embrionilor bolnavi este o alta forma de avort care nu se deosebeste in esenta cu nimic de un avort timpuriu intrauterin ce are loc inainte de implantarea embrionului.
  • Prin diagnosticul de preimplantare se distrug si multe asa-numite celule "cu potential letal" sau "genele mortii" care controleaza imbatranirea si moartea celulei, iar mutatia acestor gene determina sindroamele progeroide (afectiune genetica rara care apare la copii si este caracterizata prin imbatranire accelerata, prematura); de asemenea, se distrug si alte gene importante ale celulei extrase, mai ales in stadiul de morula (embrion cu 8-10 celule); FIV duce frecvent la aparitia unei boli, dar si la multe malformatii ale copilului, deoarece sunt distruse si celule sanatoase [23].
  • Prin fertilizarea in vitro (FIV), obtinem mai multi embrioni pentru un singur cuplu, dupa care urmarim cu tenacitatea unui "medic detectiv" o eventuala "tara genetica" a embrionilor pentru a-i putea "elimina". In acest mod, noi devenim adevarati "medici politisti" ce efectuam numeroase avorturi care nu ar fi avut loc in mod normal. Cu toate acestea, ne consideram medici care actioneaza spre "binele omului si al societatii".

g) Crioprezervarea (inghetarea / depozitarea embrionilor pe termen lung)

Este etapa ce urmeaza dupa "selectarea" embrionilor sanatosi prin diagnosticul de preimplantare. Embrionii in "exces" si sanatosi, care nu vor fi transferati in uter, vor fi congelati in conditii speciale; exista banca de tesut ovarian uman unde sunt stocate aceste oocite.

In prezent se fac studii despre potentialul genetic dupa crioprezervare, respectiv posibila deteriorare a embrionului la temperatura camerei dupa dezghetare, crescand riscul aneuploidiilor (boli cromozomiale prin aberatii numerice) [24].

Sansele de supravietuire a unui embrion congelat apoi dezghetat, care putea sa devina mai apoi sarcina diagnosticata clinic, sunt de 15% [25].

h) Maturarea in vitro. Dezavantaje

Unul din cele mai mari dezavantaje in FIV este hiperstimularea ovariana controlata cu riscul de a nu obtine un embrion.

Un alt dezavantaj este necesitatea existentei unor oocite proaspete, sanatoase, nedeteriorate, competente pentru diviziune, fapt ce dezavantajeaza femeile ale caror ovare nu mai functioneaza normal din cauza varstei, diferitelor boli sau a insuficientei ovariene premature [26].

i) Embriotransferul - ET

Un procent de 87,5% dintre pacientele la care s-au colectat ovule sunt capabile de embrio-transfer, dar numai 21,1% dintre ele vor procrea. Etapele ET sunt:

  • transferul se face de la ziua 1 dupa colectarea de ovule pana la ziua 5, in stadiul de blastocist;
  • este foarte important stadiul dezvoltarii endometrului; sansa cea mai mare de implantare o are in zilele de 17-19 ale ciclului;
  • numarul embrionilor transferati este important, caci astfel rata sarcinilor multiple este in concordanta cu numarul de embrioni de buna calitate transferati; in prezent, marea majoritate a clinicilor limiteaza numarul embrionilor transferati la 2 pentru pacientele sub 35 de ani si la 3 pentru cele trecute de 35 de ani, dar se tine cont ca la pacientele in varsta sansa obtinerii unei sarcini scade;
  • embrionii sunt transferati in cateter intr-un mediu vascos pentru a facilita transferul;
  • locul de transfer embrionar in cavitatea uterina este in partea joasa a uterului, crescand rata sarcinii; embrionii trebuie sa fie aproximativ la 1 cm proximal de fundul uterin; (transferul in partea de sus a uterului duce la cresterea riscului sarcinilor extrauterine) [27].

Comentarii:

  • incepand cu prelevarea ovulului matur si pana la nastere, o mare parte din embrionii creati se pierde in diferite stadii ale evolutiei lor dificile. Astfel, marea majoritate a fiintelor umane create prin metoda FIV (Fertilizarea In Vitro) mor inainte de nastere [28].
  • dupa statisticile organizatiilor pro-vita, un procent redus de embrioni, intre 1,6 si 1,7 %, ajunge sa aiba un proces normal de gestatie [29];
  • urmarindu-se criteriul "eficientei", la inceput sunt creati mai multi embrioni decat sunt necesari, unii dintre ei fiind o rezerva pentru un viitor tratament sau pentru experimente [30];
  • se cunosc cazuri in care embrionii in exces sunt utilizati pentru obtinerea de produse cosmetice; altii sunt pastrati prin congelare, fiind o rezerva pentru alte nereusite ale procreatiei asistate [31].

Rezultate

  • rata sarcinii este de 12-19% prin metoda FIV-ET;
  • sarcinile ectopice dupa ET (embriotransfer), au loc in proportie de 4-5%;
  • rata sarcinii creste cu numarul de embrioni transferati, dar creste si numarul de sarcini multiple;
  • riscul nasterii premature (26-28 saptamani) este de 12,8%;
  • procentul de operatii cezariene in FIV este de 45-55%;
  • mortalitatea perinatala in FIV este de 45/1000 nasteri in Australia, 27 in Marea Britanie etc.;
  • procentul malformatiilor congenitale in FIV nu difera fata de cel al populatiei generale [32].

Concluzii

1). Rata de esec in FIV

Dr. Claudia Kaminski (medic ginecolog din Germania, presedintele miscarii "Dreptul la viata"), la Conferinta Internationala Pro-Life din 10-12 octombrie 2002 de la Viena, intitulata "Medicul incearca sa ia locul lui Dumnezeu - Ratacirile Medicinii Moderne", relateaza despre un studiu realizat in 26 de Centre de diagnostic de preimplantare din Europa, Australia si SUA in perioada 1993-2000 la 886 de perechi care au recurs la FIV, unde s-au constatat urmatoarele:

  • s-au nascut 162 de copii din 123 de sarcini (multe fiind gemelare);
  • au fost folosite 47 de ovule fecundate pentru fiecare nastere, deci pentru cele 162 de sarcini s-au fertilizat artificial 9102 de embrioni!
  • in total, s-au creat pe cale artificiala 9102 de embrioni, dintre care s-au nascut doar 162 de copii, deci un procent de 1,8% (rata de esec fiind de 98,2%);
  • in 132 de cazuri, s-au facut alaturi de diagnosticul de preimplantare si alte metode invazive si s-au constatat si embrioni bolnavi. Astfel, s-au facut 7 avorturi terapeutice timpurii, in primele 3 luni de sarcina, si alti 9 copii au fost practic distrusi in timpul graviditatii printr-o tehnica numita "reductiva". Alti 2 copii au murit in timpul sarcinii. S-au nascut si 2 copii bolnavi. Deci, 18 copii au murit din cei 132, un procent de 13%; una dintre mame a avut 5 embrioni, dintre care au fost "redusi" 2; la alta mama, care a avut 3 embrioni, s-a facut o "reducere", ramanand cu 2 copii, dar a facut o infectie in saptamana a 22-a de sarcina si i-a pierdut si pe ceilalti 2 [33].

In perioada 1989-1999, in Marea Britanie, peste 70.000 de embrioni umani au murit pe parcursul aplicarii metodei FIV, nascandu-se 8.300 de copii pe aceasta cale in aceeasi perioada. Literatura medicala prezinta aceste situatii mult mai optimist [34].

2.) Efecte negative pe termen lung asupra femeilor care recurg la procedura FIV

Un studiu din 1993, efectuat de Universitatea Stanford, sugera ca femeile carora li se administreaza medicamente pentru fertilitate, necesare in metoda FIV, erau supuse unui risc de 3 ori mai mare de a face cancer ovarian [35].

"S-a constatat o rata crescuta a unor boli precum diabet zaharat si preeclampsia (o HTA grava care duce rapid la coma si la moartea mamei).
De asemenea, creste rata sarcinilor multiple, in mod normal exista un procent de 1,2% al sarcinilor gemelare, dar, prin FIV, acesta creste de 20 de ori!
Iar in 3% din cazuri exista tripleti. Doar in Germania in ultimii 20 de ani s-au nascut 9.000 de gemeni.
O femeie poate purta, in mod normal, doar un copil, cu putine exceptii mai multi. De aceea, FIV a dus la mari riscuri in cazul sarcinilor multiple (diabetul zaharat, preeclampsia, depresii nervoase etc.)" [36].

3). Copiii creati prin FIV pot fi bolnavi?

Prin diagnosticul de preimplantare, se distrug si multe asa-numite celule "cu potential letal"; aceste celule se pot distruge mai ales in stadiul de morula (embrion cu 8-10 celule); FIV duce frecvent la aparitia unei boli cum ar fi mucoviscidoza, boala letala in timp, dar si la multe malformatii, deoarece sunt distruse si celule sanatoase [37].

Dr. Wilke ne arata date asemanatoare, foarte ingrijoratoare: "in nasterile prin FIV au fost inregistrate handicapuri majore congenitale in proportie de 2,2% in comparatie cu 1,5% in conceptiile normale. Din 633 de embrioni conceputi "in vitro" de catre cea mai buna echipa in domeniu, sub conducerea dr. Alan Trounson, doar 45 sau 7% din embrioni au trait pana la nastere. Adica a existat o pierdere de embrioni de 93% sau 12 din 13 embrioni au murit.
Printre copiii nascuti prin FIV, exista de sase ori mai multe cazuri de transpozitie cardiaca fata de media nationala si de cinci ori mai multe cazuri de spina bifida. Decesele la nastere si decesele in primele trei luni de la nastere depasesc de trei ori media nationala
" [38].

4). Ce se intampla in sarcinile multiple?

Sarcinile multiple realizate prin FIV implica si reductia embrionara, asta inseamna ca multi embrioni sunt eliminati ca sa se imbogateasca sansele de supravietuire a unuia sau a doi embrioni; actul de eliminare din organism in mod programatic a unor embrioni reprezinta un avort, un homicid [39].
Frecvent, apar depresii nervoase la mama dupa aceste ucideri
[40].

Aspecte morale ale FIV. Un raspuns etico-spiritual la problema infertilitatii

Fecundarea in vitro e inacceptabila prin insusi faptul ca se consuma in afara trupului uman; suprimarea embrionilor supranumerari este o crima, ca si avortul [41].

Prof. H. Tristran Engelhardt, in cartea "Fundamentele bioeticii crestine", arata problema morala a producerii in exces de embrioni: "cea mai evidenta chestiune morala pusa in joc de fertilizarea in vitro e legata de producerea in 'exces' de zigoti si de embrionii timpurii care risca sa fie congelati sau distrusi".
Il da exemplu pe Sfantul Vasile cel Mare care sustine ca: "ucigas este cel ce ucide un embrion neformat sau imperfect, intrucat acesta desi nu e inca o fiinta completa, era menit sa se desavarseasca in viitor, potrivit succesiunii neaparate a legilor firii" [42].

"Inceputul fiintei umane se petrece deci, prin unirea nu doar biologica, ci si spirituala a parintilor prin legatura casatoriei.
Un act de procreare lipsit de expresia fizica este privat de comuniunea interpersonala dintre cele doua corpuri fizice. Caracteristica iubirii conjugale este totalitatea si deplinul daruirii celor doua persoane, de aceea, substituirea actului corporal cu tehnica determina o reducere a lui la simplitatea unui gest tehnic.
Fertilizarea extracorporala a fost astfel asimilata cu fecundarea extraconjugala. Parintii sunt doar o terminologie in cazul fertilizarii in vitro.
Cine implineste faza decisiva a procrearii este un strain sau o echipa de straini, in locul cuplului. Din acest motiv, se intelege de ce actul de iubire conjugala este considerat in invatatura Bisericii ca unica modalitate demna de procreare umana" [43].

Parintele Juvenalie ne ofera un raspuns moral-spiritual la aceasta problema:

"atunci cand sotii se gasesc in imposibilitatea de a aduce pe lume un fiu, traditia ne invata ca ei nu sunt lipsiti cu totul de posibilitatea de a-si desfasura si aplica vocatia lor de parinti, inerenta tainei casatoriei si ca pot apela la adoptie sau infiere, angajandu-se cu aceasta ocazie sa gazduiasca si sa inconjoare cu dragoste si daruire copilul care le este oaspete, ca si cum ar fi rodul pantecelui lor" [44].

Alte aspecte ale fertilizarii in vitro

FIV, ea insasi o metoda imorala, a deschis din nefericire drumul si spre alte metode cu totul imorale, precum donarea de ovule, donarea de embrioni, surogatul, experiente pe embrioni etc.

1). Donarea de ovule

Cuplurile purtatoare de boli genetice sau anomalii cromozomiale au dreptul de a cere donare de oocite; diagnosticul prenatal permite cuplurilor sa recurga la FIV, biopsia embrionului preimplantat si transferul de embrioni "normali" [45].

Surse de oocite donate:

  • nu se folosesc donorii in varsta din cauza riscurilor anomaliilor genetice;
  • donorii sunt voluntari, adica femei care doresc sa ajute pacientele necunoscute sau prietenele. Donatori pot fi si femeile sterilizate prin legarea trompelor uterine;
  • donarea de la o ruda (sora sau alta ruda foarte apropiata) permite recipientilor sa aleaga cine va da materialul genetic pentru copil si permite donorilor sa cunoasca sau nu copilul in urma tratamentului [46];
  • dupa FIV, pot ramane oocite in exces pe care cuplurile le pot dona altor cupluri straine [47];
  • donatoare "profesioniste" sunt cele care isi vand oocitele; acest fapt este interzis in unele tari, in scopul prevenirii exploatarii comerciale si din respect pentru demnitatea umana; in SUA, plata oocitelor donate este permisa legal cu scopul compensarii morale a efortului, timpului si riscului asumat de donori [48];

Statutul legal al copilului rezultat dupa donare de oocite este clar in unele tari dar nesigur in altele; decizia de a spune sau nu copilului despre originea sa genetica apartine familiei [49].

2). Donarea de embrioni

Transferul de embrioni este o forma a reproducerii asistate implementata la cuplurile la care ambii parteneri sunt subfertili [50]. Unic in aceasta forma de reproducere asistata este ca se transfera un embrion unui cuplu cu care acesta nu are nicio legatura genetica [51].

Cazurile la care se indica transferul de embrioni sunt: purtatori de boli genetice sau anomalii cromozomiale; insuccesul repetat al FIV; partener subfertil (insuficienta testiculara primara sau afectiuni genetice) si femei cu insuficienta ovariana primara, insuficienta ovariana secundara chimioterapiei, radioterapiei [52].

Donorii de embrioni sunt cupluri care au efectuat cicluri de fertilizare in vitro (FIV) si au embrioni in plus crioprezervati (congelati).

3). Mama-surogat

Cand un cuplu isi doreste copii, dar femeia nu poate mentine o sarcina din motive de boli uterine (absenta uterului, uter operat si scos din diferite motive de boala), el recurge la o gazda surogat.

Prin metoda FIV se vor "crea embrioni" cu bagajul genetic al cuplului; apoi embrionii vor fi transferati la o gazda.

Femeia care primeste acesti embrionii creati de un cuplu prin metoda FIV (prin mixarea oualor cu sperma sotului) se numeste gazda surogat sau gazda; mama surogat trebuie sa fie sanatoasa, sa aiba sub 38 de ani si sa aiba cel putin un copil [53].

Comentarii:

FIV omoloaga se refera la situatia in care conceptia se realizeaza intre cei doi gameti (ovul si spermatozoid) provenind de la parintii biologici.
FIV heteroloaga se refera la situatia in care intervine si a treia persoana.

Putem avea trei situatii distincte:
a). cand este folosit un oocit (donare de ovul) provenind de la un donor, iar copilul va avea genele tatalui biologic si genele donorului;
b). cand se recurge la o mama gazda (surogat) care va purta embrionii unui cuplu, iar copilul va avea genele ambilor parinti, fiind, insa, "gazduit" de mama surogat;
c). cand se face transferul unui embrion strain unei mame (cuplul primitor), care nu are nicio legatura genica cu acest copil [54].

Aceste situatii pun anumite probleme de natura etica:

  • statutul cuplului este amenintat de doua ori: intai prin interferenta unei a treia persoane si, in al doilea rand, prin faptul ca fecundatia se consuma in afara uterului matern [55];
  • identitatea copilului: consecintele sunt grave si stranii. Cand se face recurs la o banca de embrioni, care sunt implantati dupa moartea tatalui, vorbim de asa-zisii "copii de dincolo" (cand femeia vaduva doreste un copil de la sotul mort); daca se face recurs la o banca de sperma si se nasc mai multi copii de la acelasi donator, acestia risca sa devina consangvini daca se vor casatori intre ei, nestiind ca sunt frati dupa un parinte [56];
  • mamele surogat: situatia copilului este complicata - in timp ce mosteneste patrimoniul genetic de la doua persoane care sunt parintii biologici, el este hranit si "adapostit" in uterul altei femei, mama surogat sau gazda [57]; mama surogat, dupa nastere, trebuie sa abandoneze copilul permitand astfel parintilor biologici sa-l infieze, dupa ce acestia l-au luat in ingrijire ca asistenti sociali. Abandonul insa este restrictiv, se pedepseste dupa lege, iar o femeie sau un barbat, daca nu sunt casatoriti, nu-l pot infia. Nu avem date despre felul in care sunt rezolvate aceste dileme in Romania pe fondul unei lipse a legislatiei in domeniul fertilizarii artificiale [58].

FIV si experimentele pe embrioni. Inginerie genetica

Legislatia unor state aproba utilizarea embrionilor si chiar si a fetilor obtinuti prin avort spontan sau provocat in scopuri experimentale. Motivatiile sunt doua: embrionilor umani li se neaga caracterul uman si se invoca ratiuni de tip stiintific "terapeutic"[59].

O parte din embrionii in exces si congelati sunt cedati laboratoarelor de cercetare si pot fi folositi pentru obtinerea, prin clonare terapeutica, de tesuturi sau organe de rezerva, necesare operatiilor de transplant [60].

"Prin inginerie genetica, se intelege ansamblul de tehnici prin care omul intervine asupra codului genetic. [...]. Eventuale schimbari ale codului genetic care trebuie inteles ca un patrimoniu al intregii omeniri, presupun schimbari care ar putea afecta in timp generatii intregi. Toate tehnicile uzuale, specifice ingineriei genetice, urmaresc transferul unei informatii genetice noi in structura celulara a unei fiinte vii. Este vorba de recunoasterea si izolarea unor gene care determina diverse boli genetice urmarindu-se prevenirea lor sau se opreste evolutia si transmiterea lor la urmasi [...]. Hartile genetice permit localizarea genelor, a cromozomilor si a enzimelor. Acestea sunt necesare pentru localizarea genelor asociate cu anumite maladii [61].

Toate cercetarile si aplicatiile din domeniul genetic ar trebui sa fie orientate in sensul salvarii vietii si identitatii genetice a oricarui individ uman. Alterarea patrimoniului genetic al unei persoane, pericol care a devenit iminent, reprezinta o grava ofensa adusa umanitatii si se cuvine sa fie inteleasa ca un semn al dominatiei omului asupra altui om [62].

Extrase din lucrarea "Indrumarul medical si crestin al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-vita" de dr. med. Christa Todea Gross si pr. prof. dr. Ilie Moldovan. Disponibila integral aici.

Anexa: Ortodoxia si tehnologiile reproductive moderne


Note:

[1] Parintele Juvenalie, Teroristii uterului. Terorism stiintific si etica inceputurilor vietii. Eseu de bioetica a gestatiei, Editura Anastasia, Bucuresti, 2002, p. 180;
[2] Dr. Denisa Marina Protopopescu, Infertilitatea. Fertilizarea in vitro si reproducerea asistata, Editura Meteora Press, Bucuresti 2001, p. 284;
[3] Ibidem, p. 289;
[4] Ibidem, p. 291;
[5] Ibidem, p. 289;
[6] Ibidem, p. 292;
[7] Ibidem;
[8] Ibidem, p. 289;
[9] Ibidem, pp. 300-301;
[10] Ibidem, pp. 302-304;
[11] Ibidem;
[12] Ibidem, p. 304;
[13] H. Tristram Engelhardt jr., Fundamentele Bioeticii Crestine. Perspectiva ortodoxa, Editura Deisis, Sibiu, 2005, p. 337;
[14] Cristina Gavrilovici, Introducere in Bioetica, Editura Junimea, Iasi, 2007, p. 84;
[15] Dr. Denisa Marina Protopopescu, op. cit., Ibidem, p. 305;
[16] Ibidem, p. 306;
[17] Ibidem, p. 307;
[18] Ibidem, p. 322;
[19] Ibidem, p. 318;
[20] Denisa Protopopescu, op. cit., p. 323;
[21] Mariela Militaru, op. cit., p. 41;
[22] Denisa Protopopescu, op. cit., pp. 323-324;
[23] Dr. Claudia Kaminski, Conferinta Internationala Pro-Life din 10-12 octombrie 2002 de la Viena, intitulata Medicul incearca sa ia locul lui Dumnezeu – Ratacirile Medicinii Moderne;
[24] Ibidem, pp. 307-308;
[25] Ibidem;
[26] Denisa Protopopescu, op. cit., p. 308;
[27] Ibidem; pp. 308-310;
[28] Larisa Ciochina, Constantin Iftimie, O viziune asupra vietii, Editura Provita Media, Bucuresti, 2003, p. 76;
[29] Ibidem;
[30] Ibidem, p. 77;
[31] Ibidem;
[32] Denisa Protopopescu, op. cit., pp. 311-312;
[33] Dr. Claudia Kaminski, op. cit.;
[34] Larisa Ciochina, Constantin Iftimie, op. cit., p. 76;
[35] Dr. John C. Wilke, Barbara H. Wilke, op. cit., p. 110;
[36] Dr. Claudia Kaminski, op. cit.;
[37] Ibidem;
[38] Dr. John C. Wilke, Barbara H. Wilke, op. cit., pp. 110-111;
[39] Larisa Ciochina, Constantin Iftimie, op. cit., p. 77;
[40] Dr. Claudia Kaminski, op. cit.;
[41] Parintele Juvenalie, op. cit., p. 203;
[42] H. Tristram Engelhardt jr., op. cit., p. 339;
[43] Cristina Gavrilovici, op. cit., p. 84;
[44] Parintele Juvenalie op. cit., p. 203;
[45] Ibidem, p. 331;
[46] Ibidem, p. 332;
[47] Ibidem;
[48] Ibidem;
[49] Ibidem, p. 334;
[50] Ibidem, p. 335;
[51] Ibidem;
[52] Ibidem;
[53] Ibidem, pp. 336-337;
[54] Ibidem, p. 197;
[55] Ibidem, p. 197;
[56] Ibidem, p. 198;
[57] Ibidem, p. 199;
[58] Larisa Ciochina, Constantin Iftimie, op. cit., pp. 78-79;
[59] Parintele Juvenalie; op. cit., p. 200;
[60] Larisa Ciochina, Constantin Iftimie, op. cit., p. 76;
[61] Ibidem, p. 83;
[62] Ibidem, p. 84.


Ce spune Biserica Ortodoxa Romana (BOR) despre Avort, Eutanasie, Transplant


"Vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici, ca zic voua: Ca ingerii lor, in ceruri, pururea vad fata Tatalui Meu, Care este in ceruri" - spune Iisus Hristos (Matei 18, 10)
Iisus plange pentru copiii avortati

Pozitia Bisericii Ortodoxe Romane fata de avort

COMISIA NATIONALA DE BIOETICA SECTORUL BISERICA SI SOCIETATEA AL PATRIARHIEI ROMANE

Exprimandu-si punctul de vedere cu privire la avort, Sfanta Biserica face acest lucru in conformitate cu invatatura ei privind aparitia vietii in general si a vietii umane, in special.

Potrivit Revelatiei si invataturii Bisericii, Dumnezeu a creat lumea din nimic (2 Macabei, 7#28). Dumnezeu a creat viata sub toate aspectele ei, iar in ceea ce priveste viata omeneasca, Dumnezeu a aratat o grija deosebita.
Viata omeneasca nu este produsul devenirii spontane a lumii, ci, pentru aparitia ei, Dumnezeu a avut o grija deosebita: omul nu apare la porunca, ci in urma unui sfat si a unui act special al Sfintei Treimi, act exprimat de aghiograf prin termenul de plasmuire si de suflare de viata.
Viata omeneasca nu este determinata doar de plasmuirea omului din pamant, ci si (sau mai ales) de suflarea viu-facatoare a lui Dumnezeu
.


Aceasta ne dovedeste faptul ca omul nu este simpla fiinta biologica ("fiinta vie" inzestrata cu suflet rational), ci este deodata suflet viu (Facere, 2#7) si trup omenesc (nu orice trup) viu. Asa a aparut primul om (Adam), asa au aparut, apar si vor aparea - cu voia lui Dumnezeu - oamenii in istorie: suflete vii in trupuri vii.
Omul este, asadar, o fiinta psiho-fizica ce a fost si este creata de Dumnezeu dupa chipul Sau (Facere 1#26), in vederea asemanarii cu El. Consecinta logica a acestei invataturi si credinte este aceea ca toate fiintele omenesti sunt in mod fundamental egale intre ele in ceea ce priveste natura si vocatia lor. Ele poseda deodata, actual si potential, aceeasi demnitate si aceeasi valoare: sunt chip al lui Dumnezeu, dar chip intr-un continuu proces de asemanare cu Dumnezeu.

Pentru ca este purtatoarea chipului lui Dumnezeu, orice fiinta omeneasca, oricare ar fi varsta, situatia sau starea sa fizica, detine o demnitate reala si impune un deosebit respect. De aceea, tot ceea ce este comis impotriva fiintei umane este comis, intr-o anumita masura, impotriva vointei lui Dumnezeu, dupa cum tot binele pe care-l facem unui semen de-al nostru este bine facut lui Dumnezeu Insusi: "Intrucat ati facut unuia dintre acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut (...), intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut" (Matei 25#40,45).

Daca viata si, mai ales, viata omeneasca nu este produsul hazardului, nici perpetuarea vietii umane nu este efectul intamplarii si nici exclusiv produsul eforturilor omenesti. Viata omului este de la Dumnezeu si se perpetueaza prin intermediul fiintelor omenesti, potrivit celor randuite de Dumnezeu.
Omul se bucura de viata si de puterea vietii; are dreptul la viata, dar si responsabilitatea de a respecta aceasta viata, de a o apara in orice imprejurare, stiind ca, in existenta istorica in trup omul isi pregateste participarea la Imparatia lui Dumnezeu.


Revelatia (consemnata in Sfanta Scriptura - Biblia si in Sfanta Traditie) ne ofera suficiente dovezi ca ceea ce s-a zamislit in femeie este fiinta omeneasca (nu simplu "produs de conceptie"), care nu exclude grija lui Dumnezeu si care trebuie sa se bucure de respectul datorat demnitatii umane. Cum Biserica are o grija deosebita fata de fiintele umane neputincioase si fara aparare, nu poate sa nu se ingrijoreze cu privire la cele mai neputincioase fiinte omenesti, embrionii umani si pruncii nenascuti.

Psalmistul David a spus in acest sens: "Doamne, Tu m-ai plasmuit in pantecele mamei mele" (Ps. 138#13).
Iar Dumnezeu avea sa-i spuna lui Ieremia: "Inainte de a fi zamislit in pantece, te-am cunoscut si inainte de a iesi din pantece te-am sfintit" (Ieremia 1#5).
Iov a spus: "Mainile Tale m-au facut si m-au zidit" (Iov 10#8-9). Legislatia lui Moise a acordat o grija deosebita mamei si pruncului (Ex. Iesirea, 21, 23-24, 9,6).

Din istorisirea vizitei Maicii Domnului la Sfanta Elisabeta constatam doua lucruri foarte importante:

    a) Elisabeta arata un respect deosebit fata de Cel zamislit in pantecele Sfintei Fecioare Maria;
    b) Se confirma faptul ca pruncul din pantecele mamei participa, in felul sau, la evenimentele la care participa mama; Evanghelistul ne spune ca, de indata ce Elisabeta a primit salutul Mariei, a saltat pruncul in pantecele ei (Luca 1#44), ceea ce demonstreaza ca, inainte de nastere, pruncul percepe deja prezenta lui Dumnezeu.

Extinzandu-se din spatiul ebraic, mesajul crestin s-a confruntat cu o lume si cu o civilizatie care avea cu totul alte aspiratii si alte coordonate decat cele trasate de Revelatie. Practicile avortive, spre exemplu, fie prin metoda chirurgicala, fie prin luarea de medicamente erau de mult cunoscute in mediile neebraice. Ceea ce nu cunostea lumea greco-romana era notiunea de pacat, de uraciune inaintea lui Dumnezeu, adica incalcarea cu stiinta si libera vointa a vointei lui Dumnezeu, notiune foarte prezenta in traditia iudaica si in viata crestina. In scrierile Sfantului Pavel gasim liste cu pacate pe care, de le vor comite, oamenii nu vor intra in Imparatia lui Dumnezeu (I Corinteni 6#9-10, Galateni 5#20, Efeseni 5#5). Printre acestea se numara si cele comise prin luarea de pharmakeia (venevicia).

In legislatia romana gasim explicatia termenului "pharmakeia". Legea Corneliana din anul 81 d.Hr intelegea prin acest termen medicamentele avortive. Prin urmare, in Noul Testament avem dovada ca pacatul uciderii pruncilor este unul din cele mai grele, unul din cele care ne exclud din Imparatia lui Dumnezeu.

A fost si a ramas viziunea Bisericii cu privire la asemenea pacate.

Epistola catre Barnaba (scrisa pe la inceputul secolului II) reproducea punctul de vedere al Bisericii din acea vreme prin cuvintele: "Iubeste pe aproapele tau mai mult decat sufletul tau. Sa nu ucizi copilul, pruncul in pantecele mamei sale; sa nu-l ucizi nici dupa ce s-a nascut (XIX, 5).
Acelasi punct de vedere il va exprima si Didahia celor 12 Apostoli (2,2, 5,2). In secolul al III-lea, pe linia aceleiasi ingrijorari a Bisericii, Tertulian va exprima ideea concomitentei sufletului si a trupului: unul si celalalt se formeaza deodata (De anima, 27,210).
Acelasi Tertulian va numi avortul crima (Apologeticum, 9), iar Hipolit Romanul va condamna medicamentele sterilizante (Philosophumena, 9,12).
Puncte de vedere similare cu ale lui Tertulian si Hipolit gasim la Clement Alexandrinul (Pedagogul, 2,10,96) si Minucius Felix (Octavius, 30,2). In "Scrisoarea catre Diognet", perla a literaturii crestine din primele trei secole, se arata ca una din notele care deosebesc pe crestini de necrestini este aceea ca ei nu-si ucid pruncii: "Se casatoresc precum fac toti oamenii si nasc copii, dar nu arunca pe cei nascuti" (III, 6).

In secolul al IV-lea, mai multi Sfinti Parinti prezinta punctul de vedere al Bisericii cu privire la avort. Intre acestia, amintim pe Sf. Grigore de Nyssa (De hom. op.29, In Canticum, 8), Sf. Efrem Sirul (Discurs despre teama de Dumnezeu, 10), Sf. Ioan Hrisostom (In Rom. 24,4), Lactantiu, Ambrozie, Ieronim si altii. Sfantul Vasile, spre exemplu, spune ca femeia care omoara fatul va fi pedepsita pentru crima (Ep. 188, 8, si Can.2).

Sinodul de la Elvira (305-306) hotaraste excomunicarea femeii care a avortat, ea neputand sa se impartaseasca decat pe patul de moarte (Canoanele 63,68). Sinodul Quinisext (691), prin canonul 91, opreste de la impartasanie pe o durata de 10 ani femeile care dau si pe cele care primesc medicamente avortive.

Din cele de mai sus reiese ca avortul a fost o practica straina crestinismului, cunoscuta intr-o lume in care nu exista nici teama, nici iubire de Dumnezeu. Toti Sfintii Parintii semnaleaza ca, in orice faza ar fi produs, avortul ramane pruncucidere. Prin el, se incalca porunca divina: "Sa nu ucizi" (Iesirea 20#13). El este cu atat mai grav, cu cat constituie uciderea unei fiinte umane aflata in imposibilitatea de a se apara.

Din textele prezentate mai sus reiese ca Biserica a considerat totdeauna drept pacat foarte grav, egal cu avortul in gravitate, si luarea de medicamente cu scop avortiv.

Prin urmare, tot atat de grave ca si avortul chirurgical sunt barierele mecanice (steriletul si anumite pilule, inclusiv RU 486) prin care se urmareste impiedicarea nidarii ovulului fecundat pe peretii uterului (acestea sunt tot practici avortive) si medicamentele contraceptive, care, la randul lor, au consecinte nebanuite pentru trupul femeii.

Avortul si toate practicile avortive sunt pacate grele pentru ca:

    a) prin ele se ucide o fiinta umana;
    b) prin ele este afectata demnitatea femeii;
    c) ele prezinta riscul mutilarii trupului femeii, al imbolnavirii si mortii premature a mamei si a femeii tinere.

Femeia nu trebuie redusa la nivelul de obiect al placerii barbatului, nu trebuie batjocorita si umilita in ceea ce ii este specific, anume feminitatea si calitatea de mama.

Demnitatea si sanatatea femeii sunt afectate deopotriva de folosirea pilulelor pe baza de hormoni in vederea infecunditatii (contraceptive, anticonceptionale, alte metode hormonale, etc.). Efectele nefaste, grave ale acestora nu sunt evidente imediat, dar sunt sigure. Fiind substante care actioneaza hormonal asupra trupului femeii, urmarile lor sunt nebanuite. Este impresionanta lista bolilor cauzate, mai curand sau mai tarziu, femeilor care au utilizat medicamente avortive sau contraceptive (care, toate, sunt preparate pe baza de hormoni).

Cu titlu de exemplu, semnalam ca, intre anii 1977-1988, in Anglia s-a facut un studiu pe 200.000 de femei, privind efectul folosirii pilulelor anticonceptionale pe baza de hormoni.
S-a constatat ca procentul deceselor cauzate de afectiuni cardio-vasculare a fost cu 40% mai mare la femeile care au folosit asemenea pilule fata de cele care n-au folosit. Riscul accidentelor cerebrale a fost de 6,5 ori mai mare la femeile care au folosit pilulele. Pericolul infectiilor pelviene a fost de 7 ori mai mare la femeile care au folosit pilulele fata de cele care nu le-au folosit; in aceeasi proportie a crescut si riscul sterilitatii.

Din cele prezentate mai sus reiese ca avortul, tratamentele cu scop avortiv sau contraceptiv sunt pacate grele care ucid fiinte umane, impiedica procesul firesc al procrearii fiintelor omenesti, afecteaza si pun in pericol demnitatea si viata femeii tinere si in cele din urma, ne exclud din Imparatia lui Dumnezeu spre care nazuiesc crestinii.

Din nefericire, practicile avortive (si contraceptive) sunt o realitate a lumii contemporane secularizate. In numele "fericirii" imediate si al comoditatii se ucid generatii de oameni si moare femeia tanara, mama sau nu. Biserica nu poate fi indiferenta la aceasta realitate ingrijoratoare si tragica, intretinuta de institutii care se intituleaza uneori "caritative", "umaniste" si chiar "medicale".

Societatea secularizata contemporana aduce justificari diverse ale avortului, justificari de cele mai multe ori, de ordin medical si social. Fiind in lume, Biserica nu este nerealista, dar nu poate fi nici superficiala cu privire la motivele privind tendintele de justificare a avortului.


Prin urmare,

a) Daca viata mamei este pusa realmente in pericol prin sarcina sau nastere, ar trebui sa fie acordata prioritate vietii femeii, nu pentru ca viata ei are o valoare mai mare in sine, ci datorita relatiilor si responsabilitatilor fata de alte persoane, care depind de ea.

b) In cazul in care investigatia genetica descopera un copil nenascut anormal, recomandarea este de a naste copilul, respectandu-i dreptul la viata, dar decizia o va avea familia, dupa ce acesteia i s-au adus la cunostinta de catre medic si de catre duhovnic toate implicatiile morale si de intretinere.
Toate acestea trebuie rezolvate din perspectiva semnificatiei mantuitoare a prezentei unei fiinte handicapate in viata fiecarei persoane si in viata comunitatii.


c) Riscul avortului datorat violului sau incestului trebuie evitat mai intai la nivelul educarii cu privire la necomiterea acestor pacate. In cazul in care starea de graviditate s-a produs, copilul va trebui sa fie nascut si, dupa caz, infiat.

d) Avortul nu poate fi niciodata justificat, moral, de starea economica a familiei, de neintelegerile dintre parteneri, de afectarea carierei viitoarei mame sau a aspectului fizic.

Pentru prevenirea acestor grave pacate se considera ca este nevoie de un intens proces de mediatizare a gravitatii pacatului avortului (luandu-se in calcul toate aspectele lui medicale, psihologice, sociale, religioase). Societatea trebuie sa ofere solutii concrete.

Biserica trebuie sa intreprinda un intreg efort de educare a omului de azi cu privire la scopul sexualitatii umane. Activitatea pastorala a preotului trebuie diversificata. Biserica va trebui sa sensibilizeze toti factorii care au ca obiect educarea populatiei sau se ingrijesc de sanatate; omul trebuie educat cu privire la ce inseamna adevarata tandrete si dragoste, trebuie educat sa-si puna ordine in propria-i viata, in conditiile sociale actuale.

Factorii de decizie politica si administrativa trebuie sensibilizati sa favorizeze crearea conditiilor ca femeia sa nu mai fie umilita, nici ca ea insasi sa se complaca in umilire (considerand-o normala) in propria ei specificitate.

Surse:
- http://www.avort.ro/pozitia-BOR-avort.php

- http://www.adevaruldespreavort.ro/ce-spune-biserica-ortodoxa/9-pozitia-bisericii-ortodoxe-romane-fata-de-avort

De stiut si despre:
- Ortodoxia si Bioetica - Rezolutii ale Sinoadelor Bisericii Ortodoxe Romane si Bisericii Ortodoxe Ruse privind probleme de bioetica [PDF] - SanatateSiViata.ro

- Comisia de bioetica a Biserica Ortodoxa Romana (BOR). Avortul, Eutanasia, Transplantul - 15-17 iunie 2004 - AdevarulDespreAvort.ro

- Ce spune Biserica Ortodoxa despre avort - Inregistrari audio, video, articole, marturii, etc. - AdevarulDespreAvort.ro



Informatii utile despre Fertilizarea in Vitro (FIV) sau reproducerea asistata si alte informatii:
- Dr. Christa Todea-Gross - Bioetica - Despre viata si Fertilizarea in Vitro (FIV) sau alta fata nevazuta a avortului - AdevarulDespreAvort.ro

- Mai multe detalii si despre alte subiecte care e bine sa fie stiute (ex: avortul la cerere, avortul chirurgical, avortul hormonal - anticonceptionalele, contraceptivele, substitutele hormonale, etc. - si avortul chimic, boli cu transmitere sexuala, prezervativul care induce avortul si sterilitatea astfel ca femeile, dar si barbatii, nu mai pot avea copii, fertilizarea in vitro sau FIV alta fata a avortului, etc.):
* Cartea de bioetica medicala si crestina:
- Indrumarul medical si crestin despre viata al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-Vita din Romania - Autor: Dr. Christa Todea-Gross, Preot prof. dr. Ilie Moldovan - Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2008 - Descarcare Gratuita - Download - AdevarulDespreAvort.ro

- Indrumarul medical si crestin despre viata al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-Vita din Romania - Autor: Dr. Christa Todea-Gross, Preot prof. dr. Ilie Moldovan - Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2008 - Descarcare Gratuita - Download - SanatateSiViata.ro

- Dr. Christa Todea-Gross - Conferinta - FERTILIZAREA IN VITRO - AdevarulDespreAvort.ro

- Curs: http://www.adevaruldespreavort.ro/arhiva/cursuri/Dr. Christa Todea-Gross - FERTILIZAREA IN VITRO.pdf

Alte surse: http://provita.org.ro/index.php?dir=2.Documentatie/&file=4.Cursuri.rar

- Adevarul despre Avort - Ce NU se spune despre: avort, anticonceptionale, contraceptive, sterilet, RU 486 (Mifepristone), avort timpuriu, avort menstrual, avort hormonal, avort medicamentos, Sindromul Post-Avort, bolile cu transmitere sexuala, prezervativ, spermicide, fertilizarea in vitro - FIV, cum se dezvolta copilul nenascut (intre conceptie si nastere), dezvoltare embrionara, fetala, etc. Studii medicale, filme, marturii, etc. - www.AdevarulDespreAvort.ro


CUM SE FACE AVORTUL ! - SOCANT - CEL MAI DUR FILM DESPRE AVORT - AVORTUL CHIRURGICAL, AVORTUL LA CERERE, AVORTUL PRIN CHIURETAJ - AdevarulDespreAvort.ro


- Strigatul mut . . .The Silent Scream . . . - Film - Un fost doctor abortionist (Dr. Bernard N. Nathanson) descrie cum se face un avort si cum se comporta copilul cand bisturiul se apropie si incearca sa il sfasie. ... - AdevarulDespreAvort.ro

- CUM AU DECLARAT RAZBOI STIINTEI SUSTINATORII AVORTULUI - PLANNED PARENTHOOD: RAZBOI DECLARAT STIINTEI - PLANNED PARENTHOOD IN RAZBOI CU STIINTA SI EMBRIOLOGIA - AdevarulDespreAvort.ro

- Clinicile de Planificare Familiala DEMASCATE ! - Cabinetele de Planificare Familiala (Planning Familial) DEMASCATE ! - Family planning clinics EXPOSED ! - Planned Parenthood EXPOSED ! - Investigarea minciunilor medicale si de manipulare cu camera ascunsa ! - AdevarulDespreAvort.ro

- Campanie Anti-Avort: "Alege Viata ! Nu iti ucide bebelusul !" - Youtube

Sa nu ucizi ! - porunca a sasea

Ceea ce nu ti-a spus nimeni, poate, pana acum: avortul inseamna uciderea unui OM.

Un fetus (Fat inseamna Tanar) are inca din prima saptamana toate caracteristicile viitoarei persoane care se va naste. Oamenii de stiinta si medicii au cazut de acord asupra faptului ca viata incepe deja din momentul conceptiei.

Daca esti insarcinata si iei in considerare efectuarea unui avort, gandeste-te bine: avortul inseamna moartea unui copil viu, real, unic, exact asa cum esti tu.

Vrei sa-ti omori bebelusul? Uita-te la primul copil de pe strada: ai putea sa il ucizi? Exact acelasi lucru face un avort, dar cu un copil de dimensiuni mult mai mici.


Nu te lasa mintita: avortul = pruncucidere = infanticid !


Daca doresti un test de sarcina gratuit, sprijin, consiliere si ajutor poti suna sau trimite sms la 0756 150 645 si te poti programa. Poti trimite un email pe Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza si poti intra pe AdevarulDespreAvort.ro.


Alege Viata! Nu iti ucide bebelusul !


Gasiti informatii despre consiliere si sprijin gratuit in ce priveste sarcina nedorita, criza unei sarcini, etc., pentru femeile care au facut avort consiliere post-avort pe AdevarulDespreAvort.ro


- Campania "Dreptul la Viata - Spune NU avortului" - Youtube


Gasiti informatii despre consiliere si sprijin gratuit in ce priveste sarcina nedorita, criza unei sarcini, etc., pentru femeile care au facut avort consiliere post-avort pe AdevarulDespreAvort.ro

THIS TIME FOR KEEPS - Clip anti avort - Alege Viata - subtitrare in romana

Former “Kansas” Lead Singer and Grammy-winning Artist John Elefante has partnered with Online for Life to launch the music video for "This Time" – a powerful song that tells the story of John’s adopted daughter’s birth mother choosing life 20 years ago for Sami. The song’s lyrics are based on the true story of Sami’s 13-year old birth mother's experience as she battled thoughts of abortion.

Stories like Sami's is why Online for Life exists. OFL (www.OnlineForLife.org) works online and offline to reach abortion-determined women and men. We come alongside them in their time of crisis and connect them with local life-affirming organizations, mobile ultrasound units, or a call center where they can receive compassion, thoughtfulness, and helpful information...The kind of compassion and care that SAVES lives.

Enter your email address above to join our combined efforts in the fight for LIFE! Together, we can make sure every child makes their mark.


THIS TIME FOR KEEPS - Clip anti avort - Alege Viata

Siteul oficial al clipului anti avort "This Time": ThisTimeForKeeps.com

Mai bine prea tarziu decat niciodata - film rusesc Prozrenie (Iluminarea) - Clip anti avort - Alege Viata

{youtube}Nt6U41E09tc{/youtube}

Filmul "Mai bine prea tarziu decat niciodata" (in traducere directa din rusa: Prozrenie - Iluminarea) ne prezinta o poveste impresionanta si trista despre o femeie ce face un avort pentru a nu renunta la cariera de actrita. Suferind si regretand, insa, cele intamplate, ea face un gest cu totul neasteptat.


- AVORTUL HORMONAL (Anticonceptionale, Contraceptive, Vaccinuri - CO imunologica) si CHIMIC (avortul medicamentos, Mifepriston - RU 486, Prostaglandine, solutii saline etc). STERILETUL DIU (dispozitiv intrauterin) AVORTUL CHIMIC combinat cu cel MEDICAMENTOS - AdevarulDespreAvort.ro

- Despre viata si Fertilizarea in Vitro (FIV) sau alta fata nevazuta a avortului - Bioetica - Dr. Christa Todea-Gross - AdevarulDespreAvort.ro

- DEZVALUIRI SOCANTE despre doctorii Ginecologi, Endocrinologi... Avort, Metode Anticonceptionale, Contraceptive, Sterilet, Prezervativ, HPV. Sindromul Post-Avort.Consiliere pre si post avort - Dr. Christa Todea-Gross - Cluj 9 Dec. 2008, Oradea 27 Feb. 2009 - AdevarulDespreAvort.ro

- IN NOI ESTE VIATA - LA VIE EST EN NOUS - Despre copilul nenascut de la conceptie pana la nastere si efectele secundare pre si post-avort, sindromul post-avort, marturiile femeilor care au avortat - Film (tradus in romana) - AdevarulDespreAvort.ro

- Stiati ca... Pilulele, Steriletul, Prezervativul...- AdevarulDespreAvort.ro

- CAND LIBERTATEA SEXUALA DOMINA, SANATATEA SEXUALA ARE DE SUFERIT - Despre Bolile cu Transmitere Sexuala si sexul vaginal, oral, anal, protectia prezervativelor,etc. Fetelor nu li se spune ca sunt biologic mai vulnerabile decat baietii. Dr. Miriam Grossman

- SEXUL ARE INTODEAUNA UN PRET - Relatiile intime inaintea casatoriei - "Costul" relatiilor intime in afara casatoriei - Sexualitate - SEX HAS A PRICE TAG - Pam Stenzel - AdevarulDespreAvort.ro

SEXUALITATEA EXCESIVA CRESTE RISCUL CANCERULUI DE SAN, IN TIMP CE DRAGOSTEA IL MICSOREAZA


RELATIILE INTIME, SEXUALE, DEZORDONATE (LIBERTINAJUL) DUC LA SCHIMBARI BIOLOGICE, LA AFECTIUNI IMUNITARE, BOLI IMUNOLOGICE, ETC - Prin fidelitatea conjugala, relatiilor conjugale, oamenii isi pastreaza si un bun sistem imunitar - Pro Vita - Larisa Iftimie

- IN YOUR FACE. DOCTORS FOR LIFE - Protectia prezervativului impotriva bolilor cu transmitere sexuala adevar sau minciuna? Despre bolile cu transmitere sexuala, bolile venerice: HIV, SIDA, Sifilis, Chlamydia, Gonoreea (blenoragia), Herpesul genital, HPV, etc. - AdevarulDespreAvort.ro


- ULTRASUNETELE - O FEREASTRA SPRE INTERIOR (interiorul uterului, cum se dezvolta, cum se manifesta fatul, copilul nenascut) - Film (subtitrat in romana) - AdevarulDespreAvort.ro

- Premiul Nobel pentru Cutia Pandorei. FERTILIZAREA IN VITRO (FIV), “revelatia” unei industrii a iluziilor si a mortii ascunse. Perspectiva ortodoxa: FIV = FATA NEVAZUTA A AVORTULUI

- MIRACOLUL VIETII - MIRACOLUL CREATIEI UMANE - De unde vin copiii - THE MIRACLE OF LIFE - THE MIRACLE OF HUMAN CREATION - Where Do Babies Come From - Video - 14 minute

Indrumarul medical si crestin despre viata al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-Vita din Romania - Dr. Christa Todea-Gross, Preot prof. dr. Ilie Moldovan - Editura Renasterea - 2008 (prima editie) - Carte de bioetica medicala si crestina. Cartea este scrisa pe intelesul tuturor, nu trebuie sa ai anumite cunostinte medicale ca sa intelegi ce scrie in ea. (descarcare GRATUITA - PDF)

Stiinta Dorintei Sexuale (Poftei Trupesti) - Despre dorinta sexuala, pofta trupeasca din perspectiva stiintei: ce este, cum apare, cum o folosim sanatos, cum o controlam, diferenta intre dragoste, iubire si dorinta trupeasca,etc- The Science of Lust-Video

- Moda crestina - RUSINEA FEMEILOR DIN ZIUA DE AZI (machiaj, pantaloni, decolteuri, fuste si rochii provocatoare, etc.) SI VINOVATII LOR! - Femeile care se imbraca in, poarta haine barbatesti sunt URACIUNE in fata lui Dumnezeu. - TRUP FRUMOS SI SUFLET MORT.

- Femeia crestina si femeia moderna - Unde este FEMEIA CRESTINA de candva? - Ce e cu tine FEMEIE CRESTINA? - Si despre IMBRACAMINTE, INCALTAMINTE, PODOABE, BIJUTERII, PLAJA, VOPSIT, MACHIAJ SI PRIVIRE intr-o CULTURA A CURVIEI, a desfranarii, desfraului, etc

- Pornografia maladia secolului XXI - Virgiliu Gheorghe - Editura Prodromos, Asociatia pentru apararea familiei si copilului - 2011 (prima editie) (descarcare gratuita PDF)

- Veau sa aflu! - Programul educational "Vreau sa aflu!" - Pro Vita Bucuresti - ProVitaBucuresti.ro

Veau sa aflu! - Programul educational "Vreau sa aflu!" - Scop: Formarea unei perspective responsabile fata de relatiile sexuale; sprijinirea dezvoltarii personale prin constructia unor principii solide despre sexualitate, valorile morale si sociale. - Pro Vita Bucuresti - ProVitaBucuresti.ro
Veau sa aflu! - Programul educational "Vreau sa aflu!" - Scop: Formarea unei perspective responsabile fata de relatiile sexuale; sprijinirea dezvoltarii personale prin constructia unor principii solide despre sexualitate, valorile morale si sociale.

 

- ODISEEA VIETII - Viata intrauterina, de la conceptie pana la nastere. - MIRACOLUL VIETII - Si despre: Cand incepe Viata? Conceptie, embrion, fat, copilul nenascut, etc. - Odyssey of Life - La Odisea de la Vida - L'Odyssée de la Vie - Inregistrari Video

- SA TRAIM SANATOS FARA TOXINE. GHID FUNDAMENTAL. ALIMENTE SI PLANTE NATURALE PENTRU REGENERAREA CELULARA COMPLETA - The Detox Miracle Sourcebook: Raw Food and Herbs for Complete Cellular Regeneration (carte)