Agroecologia, sansa unei planete sanatoase Imprimare
Familie si educatie - Educatie
Scris de Administrator   
Vineri, 31 Decembrie 2010
Vizualizări: 5207

Agroecologia, sansa unei planete sanatoase

Silviu DASCALU

Luni, 19 Iulie 2010

Exploatarea nerationala a naturii de catre om si distrugerea ei aduc grave consecinte asupra umanitatii, secetele si inundatiile din ultima vreme fiind doar cateva dintre efectele abuzurilor comise de noi de-a lungul timpului. Solutia este exploatarea rationala a resurselor intr-o maniera agroecologica, aceeasi opinie venind atat din partea oamenilor de stiinta, cat si a teologilor, care considera ca vad o stransa legatura intre om si Natura.


Agroecologia, sansa unei planete sanatoaseRomania ultimilor ani este grav zdruncinata de diferite calamitati naturale. Parca a devenit normal ca in fiecare an inceputul verii sa debuteze cu secete crunte, ce lasa plantele, animalele si oamenii fara apa, iar apoi incep ploile care matura totul in cale, lasand zeci sau sute de oameni fara un adapost deasupra capului.

Natura parca se impotriveste omului, ca rasplata pentru toate abuzurile comise de noi impotriva ei de-a lungul vremii.

Iar in ultima perioada de timp, furia apelor a maturat totul in cale, numeroase localitati din Moldova si Dobrogea fiind grav afectate de puhoaiele ce nu mai dovedeau sa se reverse in mare.

In acest context, lumea vorbeste tot mai des despre o noua relatie a omului cu pamantul, despre agroecologie si o exploatare rationala a resurselor ce ne-au fost date pentru a ne folosi de ele.

Am fost creati pentru a "stapani pamantul si a-l supune". Insa nu intr-un mod agresiv, incoerent, deoarece orice abuz al nostru asupra creatiei se intoarce asupra noastra. Omul trebuie sa se foloseasca de darurile primite de la Dumnezeu, insa intr-un mod rational.

Odata cu epoca industrializarii, exploatarea resurselor a inceput sa se faca din ce in ce mai intens, deseori haotic. Exploatarea necugetata a resurselor subterane a dus la nenumarate alunecari de terenuri, surpari de pamant si chiar scufundari de case. Defrisarile necontrolate de paduri au dus la alunecarea solului si dezechilibre puternice in ceea ce priveste schimbul de dioxid de carbon si oxigen din atmosfera, la fel cum cresterea emisiilor de gaze cu efect de sera a dus la distrugerea stratului de ozon si la fenomenul de incalzire globala.

Schimbarea climei, ca rezultat al fenomenului de incalzire globala, afecteaza deja grav civilizatia umana, iar efectele se resimt tot mai intens, si totul este cauzat de lacomia omului si dorinta de castig cat mai mare si imediat. Prin urmare, omul nu mai "sfinteste locul", ci il degradeaza. Astfel, criza mediului inconjurator este o consecinta a crizei spirituale a omului secularizat, stapanit de dorinta de inavutire fara sa se gandeasca la consecintele asupra mediului si asupra urmasilor nostri.


Manifest pentru o noua relatie a omului cu Pamantul

In lucrarea "Manifest pentru o noua relatie a omului cu pamantul", aparuta la Editura BASILICA a Patriarhiei Romane, Pierre Rabhi, fervent sustinator al agroecologiei, vorbeste despre o serie de cauze ale fenomentelor cu care ne confruntam si propune in acelasi timp o serie de solutii pentru evitarea acestora.

Astfel, Pierre Rabhi vorbeste despre o serie de factori care ne-au adus in aceasta situatie, enumerand eroziunea accelerata a solurilor prin actiunea apei, a vantului, prin despaduririle si practicile agricole imprudente, care compacteaza, devitalizeaza si asfixiaza solurile, apoi salinizarea accelerata a solurilor si distrugerea metabolismului natural al pamantului arabil prin agrochimie, cu toate consecintele care decurg in mod direct, precum poluarea apelor sau a mediului in general.

O alta cauza, aparent banala, despre care vorbeste Pierre Rabhi este distrugerea albinelor. Acestea, pe langa faptul ca produc miere, ajuta la polenizarea a 30 de procente din ceea ce inseamna alimentatia noastra. Autorul ofera si o solutie pentru o viata sanatoasa a planetei, anume agroecologia. "Agroecologia reprezinta o etica de viata care introduce un raport diferit intre fiinta umana, pamantul sau hranitor si mediul sau natural, si permite stoparea caracterului distrugator al acestei relatii. Ea reprezinta mult mai mult decat o simpla alternativa agroeconomica. Ea este legata de o dimensiune profunda a respectului fata de viata si replaseaza fiinta umana in responsabilitatea sa fata de ceea ce este viu. Depasind cu mult placerile superficiale mereu nepotolite, ea permite regasirea vibratiei incantarii, sentimentul acelor prime fiinte pentru care creatia, ceraturile si pamantul erau inainte intru totul sacre", scrie in lucrarea sa Pierre Rabhi.

De altfel, domnia sa a si ajutat la implementarea unor proiecte de agroecologie la manastiri din zona Moldovei, fiind invitat sa se implice in asemenea proiecte si la manastirile din restul tarii.


Agresivitatea asupra naturii se intoarce impotriva noastra

Rationamentele pentru care natura trebuie respectata nu sunt doar de ordin stiintific, ci si de ordin teologic. Ea ne-a fost data pentru a ne folosi de ea, insa nu pentru a o exploata abuziv, deoarece depindem de ea. Viata noastra de aici, de pe pamant, este legata de natura, iar evolutia noastra spirituala este influentata de modul in care ne comportam cu natura. "Natura nu-si indeplineste rostul ei fara om, sau printr-un om care lucreaza contrar ei. Prin coruperea, sterilizarea si otravirea naturii, omul face imposibila existenta sa si a semenilor sai. Astfel, natura apare intr-un mod cu totul clar, ca mediu prin care omul poate face bine sau rau semenilor sai, dezvoltandu-se sau ruinandu-se el insusi din punct de vedere etic sau spiritual", spune marele teolog Dumitru Staniloae in "Teologia dogmatica ortodoxa".

La randul sau, diaconul Sorin Mihalache, cercetator la Centrul pentru Studii Interdisciplinare "Religie si Ştiinta" din cadrul Fundatiei "Solidaritate si Speranta" din Iasi, vorbeste despre apa ca element natural si spiritual, ca element care conditioneaza si influenteaza viata de pe Terra, biologica si spirituala, aratand stransa legatura dintre om si natura.

Acesta vorbeste despre apa ca materie folosita in Taina Botezului, prin care omul primeste nume, fiind chemat pentru prima data de Dumnezeu la viata spirituala. "Taina Botezului restaureaza fiinta umana, dandu-i, intre altele, curajul sa recunoasca faptele rele si puterea sa planga atunci cand regreta savarsirea lor. Iar aceasta lucrare se vede in pocainta. Lacrimile pocaintei, fie ca sunt vazute, fie ca sunt resimtite in adancul inimii, spala ochii de privirile patimase si inima de poftele straine", spune diac. Sorin Mihalache.

De asemenea, apa este si principiul vietii biologice, deoarece viata terestra este intretinuta de rezerve imense de apa care traverseaza intregul mediu de viata. Apa se misca prin intreaga lume vie, ca o ampla respiratie a Pamantului. Tot ceea ce este viu este legat de apa si este apa, fiind cunoscut faptul ca vietuitoarele nu sunt doar dependente de apa, ele sunt apa, intr-o proportie semnificativa din constitutia lor biologica.

Natura nu-si indeplineste rostul ei fara om, sau printr-un om care lucreaza contrar ei. Prin coruperea, sterilizarea si otravirea naturii, omul face imposibila existenta sa si a semenilor sai. Astfel, natura apare intr-un mod cu totul clar, ca mediu prin care omul poate face bine sau rau semenilor sai, dezvoltandu-se sau ruinandu-se el insusi din punct de vedere etic sau spiritual", spune marele teolog Dumitru Staniloae in "Teologia dogmatica ortodoxa"."


prof. pr. Dumitru Staniloae

 

Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;1471;0;42070;0;Agroecologia-sansa-unei-planete-sanatoase.html